Yes, you can ( Believe me you fool)

Believe me you fool to spektakl, w którego świecie przetrwać znaczy opanować zasady gry. Światowe korporacje skupują marzenia i kapitalizują osobowości. Bohaterowie są zagubieni między przestrzenią zysków a przestrzenią strat. Walczą o miejsce na podium w medialnym show, gdzie wszystko dzieje się „po trupach do celu”.

Ekspresyjne przedstawienie w reżyserii Cezarego Studniaka ukazuje bohaterów próbujących podporządkować się współczesnym realiom, których domeną jest wymóg produktywności. Postaci tworzą alternatywny świat, by okiełznać rzeczywistość – świat egocentryczny i pozbawiony głębi. Konsumpcjonizm zmusza ich do rezygnacji z siebie. W efekcie stają się idealnie skrojonymi produktami na miarę swoich czasów. Przemyślanymi projektami, których celem jest sprzedaż. Zanikają szczere relacje między ludźmi, a te powstające polegają na obsesyjnej rywalizacji o najbardziej efektowne (sprzedające się) wystąpienie.

Spektakl opiera się na medialnym widowisku, którego głównym miejscem akcji jest klub muzyczny. Młodzi ludzie spotykają się, by w rozmowie ze sobą przedstawić życiowe dokonania. Na specjalnym projektorze pojawia się krótka, nieco ironiczna wzmianka biograficzna o każdej postaci, biorącej aktywny udział w show. Dzięki temu mamy okazję poznać lepiej bohaterów, zrozumieć motywy ich postępowania i kreacje na scenie.

Believe me you fool to spektakl dynamiczny, którego sporą atrakcją jest choreografia Eweliny Adamskiej-Porczyk. Nowoczesna klubowa muzyka pozwala na dokładne umiejscowienie spektaklu we współczesności – podkreśla klimat przedstawienia, a aktorom umożliwia zaprezentowania swoich tanecznych umiejętności. Kontrastową scenografię tworzą szare i kolorowe barwy. Meble i rekwizyty budują wielowymiarową przestrzeń, w której dużo się dzieje. Reżyser wykorzystuje klubowe wyposażenie – podest, na którym mężczyźni i kobiety tańczą, bar, wannę oraz stolik, wokół którego postaci prowadzą zażarte dyskusje o tym, jak żyć.

Aktorzy tworzą kreacje bohaterów ekscentrycznych – nietuzinkowych i silnych „medialnych”. Za pomocą kostiumów, gestów, określonego stylu bycia i słów, opowiadana jest historia każdej postaci z osobna. Nie brakuje tutaj ironii ani komizmu, ale jest też dramatyzm, bo żaden bohater, pomimo usilnych starań, by wygrać miejsce na podium życia, nie jest tak naprawdę szczęśliwy. Believe me you fool to opowieść o ludziach z małych miasteczek, którzy przenosząc się do dużych miast, musieli skonfrontować ze sobą młodzieńcze sny z zasadami wielkomiejskiego wyścigu. Jego wiodącym hasłem stają się słowa – „Yes, you can”.

Taneczno-wokalne widowisko ogląda się z przyjemnością. Kontrasty wizualne, połączenie sztuk – muzyki, tańca, poezji –  i wrzucenie ich w nowoczesną, zimną oraz pozbawioną artyzmu przestrzeń, daje ciekawy efekt. Twórcy spektaklu prowadzą refleksję, z której rodzą się pytania o kondycję współczesnego świata. Co jeszcze jesteśmy w stanie sprzedać, by nas zauważono i postawiono na piedestale ze wdzięczną etykietką „hit miesiąca”?

Angelika Szubert, Teatralia Wrocław
Internetowy Magazyn „Teatralia”, numer 165/2016

Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. L. Solskiego w Krakowie, Filia we Wrocławiu

Believe me you fool

tekst: Michał Pabian

reżyseria: Cezary Studniak

choreografia: Ewelina Adamska-Porczyk

muzyka: Łukasz Wójcik

scenografia: Michał Hrisulidis

kostiumy: Mateusz Stępniak

występują: Agata Dura, Teresa Kowalik, Sandra Kromer, Daria Krzyżaniak, Sara Lech, Ilona Lewandowska, Natalia Maczyta, Piotr Czekalski, Paweł Janyst, Nikos Kotowicz

premiera: 15 stycznia 2016

fot. Wrocławska Szkoła Fotografii AFA

Angelika Szubert – studentka historii sztuki. Absolwentka dziennikarstwa. Estetka, sentymentalistka, miłośniczka surrealizmu i teatru dramatycznego.