„Tutejsza idiotka z kretynem miejscowym...” (Noce Waniliowych Myszy, odc. 5 „Lokalna kretynka”)

„Tutejsza idiotka z kretynem miejscowym…” (Noce Waniliowych Myszy, odc. 5 „Lokalna kretynka”)

„Spotkali się w święto o piątej przed kinem / Miejscowa idiotka z tutejszym kretynem” – tak przybliżał proces powstawania lokalnych kretynek Julian Tuwim. I chyba niewiele się w tej kwestii zmieniło – wszak to proces cykliczny. Noce Waniliowych Myszy w swoim najnowszym odcinku podejmują ten temat-rzekę, ale pokazują, że ani kretynka taka lokalna, ani off taki offowy, ani róż taki straszny, jak go malują.

Ostrze satyry w tym odcinku uderza głównie w nowo otwarty w Krakowie teatr o znaczącej nazwie „Teatr Wariata”. Nietrudno zgadnąć, kto w tym wypadku wytypowany został na lokalną kretynkę. Przedstawienie wykorzystuje – adekwatną do tematyki – formę musicalową w jej najbardziej wyświechtanej formule „od szarej myszki do gwiazdy”. Przyglądamy się więc fikcyjnym próbom do musicalu Lokalna kretynka, którego główną gwiazdą jest Sasza Torbańska. W teatrze działa jednak tajna agentka, a jej celem jest spowodowanie klapy przedsięwzięcia poprzez różnorodne podkładanie kłód pod nogi… Nie żeby reżyser i aktorzy sami sobie z tym zadaniem nie radzili. Zabawne jest już samo założenie (marzenie?) twórców teatru, trafnie podsumowane w pierwszej piosence kabaretu, w którym pada znaczące zestawienie: „…Londyn, Paryż, Kraków, New York”. Nasze miasto brzmi w tym wyliczeniu bardzo lokalnie. Jaka scena, taka i gwiazda – stąd i tytuł. Na muzie reżysera nie pozostawiono suchej nitki.

Główny temat sprawia, że żarty nie są specjalnie odkrywcze (ani wybredne), co nie zmienia faktu, że chwilami jest bardzo zabawnie. Aktorzy zaskakują wieloma talentami (zwłaszcza wokalnymi!) i całe show, pomimo zamierzonych niedociągnięć i flirtów z chałturą, jest po prostu dobrze skrojone i zabawne. To swoją drogą jest dosyć ironiczne, że twórcy kabaretu wyśmiewają się właśnie z instytucji, która ma oferować technicznie dopracowaną, ale niewymagającą specjalnego namysłu, rozrywkę… Różnicę stanowią, również obśmiane, grube miliony wydawane na Teatr Wariata. I tu nie mam wątpliwości, którą z tych dwóch instytucji wolę wspierać (nie tylko finansowo).

 

Aleksandra Spilkowska, Teatralia Kraków
Internetowy Magazyn „Teatralia”, numer 148/2015

Teatr Barakah w Krakowie

Noce Waniliowych Myszy, odc. 5 „Lokalna kretynka”

reżyseria: Ana Nowicka

teksty: Dawid Barański, Amadou Guindo, Grzegorz Tadeusz Like

muzyka: Daniel Malchar

muzyka na żywo: Daniel Malchar, Kamil Malchar, Karol Kossakowski, Magda Brudzińska

obsada: Lidia Bogaczówna, Agnieszka Judycka Karolina Kazoń, Monika Kufel, Martyna Krzysztofik, Ana Nowicka, Ewelina Przybyła, Katarzyna Zawiślak-Dolny, Krzysztof Bochenek, Szymon Grzybek, Karol Kossakowski, Marcin Kuźmiński, Rafał Szumera

premiera: 12 października 2015

fot. materiały prasowe

 

Aleksandra Spilkowska – ur 1992, studentka krytyki literackiej, gdańszczanka mieszkająca w Krakowie.