Teatr stawia pytania – 37. edycja Krakowskich Reminiscencji Teatralnych

Program tegorocznej edycji Krakowskich Reminiscencji Teatralnych, odbywających się w dniach 5-11 października, to propozycja dla wszystkich, którzy szukają w sztuce otwartości, odwagi i nowej formy stawiania istotnych pytań o człowieka i jego miejsce w świecie.

Wykraczanie poza przyjęte ramy sztuki, badanie i znoszenie granic między różnymi dyscyplinami artystycznymi, a także takimi obszarami jak: kultura, technologia, nauka to cechy obecnych w programie 37. Krakowskich Reminiscencji Teatralnych. Wszystkie one wiążą się z tematem przewodnim festiwalu, którym jest MIASTO JUTRA: Masa – Maszyna – Marzenie. Tegoroczną edycją, która w tkankę festiwalu zaszczepia nowe zjawiska sztuki, organizatorzy zapowiadają budowanie nowej tożsamości Reminiscencji: festiwalu eksperymentującego, a jednocześnie zaangażowanego społecznie. W tym roku w bogatej ofercie festiwalu znajdziemy 3 główne bloki: spektakle teatralne, bioart oraz spektakle taneczne. Propozycja teatralna tegorocznych Reminiscencji to cztery niezwykle ciekawe przedstawienia zrealizowane przez twórców ze Szwajcarii, Niemiec, Wielkiej Brytanii i USA. 

 

Człowiekiem i maszyna

Szwajcaria

Szwajcarska grupa teatralna Plasma tworzy nowoczesny teatr znoszącygranice między spektaklem, rodzajem żywej instalacji, a scenicznym koncertem. Teatr, sztuki wizualne i muzyka są dla założycieli grupy – reżysera Lukasa Bangertera i aktora Wowo Habdanka – równouprawnionymi i współzależnymi elementami przedstawień. W swoim spektaklu Live!artyści dotykają zagadnienia wielowiekowego marzenia ludzkości owyjściu z roli stworzenia i staniu się stwórcą. W czasie przedstawienia, określanego projektem teatralnym na krawędzi pomiędzy człowiekiem a maszyną, twórcy podejmą próbę stworzenia ludzkiej istoty i wygenerowania wirtualnej formy życia niezależnej od ludzkiego ciała.

 

Nowy człowiek

Niemcy

Interesujące spojrzenie na nowego człowieka, współczesne społeczeństwo, ale także na teatr XXI wieku znajdziemy w propozycji niemieckiego zespołu Ligna, który tworzą teoretycy mediów oraz performerzy radiowi i teatralni: Ole Frahm, Michael Hueners i Torsten Michaelsen. Grupa zaprezentuje spektakl New Man, w którym podejmuje analizę powstałych na pograniczu sztuki i życia społecznego utopijnych wizji nowego człowieka. Inspiracją do podjęcia tego tematu stały się poglądy Bertolda Brechta, Rudolfa von Labana, Wsiewołoda Meyerholda i Charliego Chaplina, którzy wobec upadku estetyki burżuazyjnej po I wojnie światowej, szukali nowych kierunków rozwoju sztuki. W jaki sposób koncepcje te mają się do aktu stwarzania Nowego Człowieka publiczność doświadcza bezpośrednio na sobie, gdyż New Man to spektakl bez aktorów i sceny.  Widzowie grają tutaj główną rolę i są równocześnie przedmiotem obserwacji. Podzielona na grupy publiczność słucha sztuki radiowej inspirowanej koncepcjami Brechta, von Labana, Meyerholda i Chaplina, podczas której uczy się konkretnych ruchów i gestów. Na zakończenie widzowie uczestniczą w ożywianiu Nowego Człowieka korzystając z wcześniej poznanych wskazówek. To wydarzenie artystyczne łączy w sobie elementy instalacji i interwencji performatywnych, które badają potencjalną siłę wspólnych działań. Jakie jest ich znaczenie dla współczesnych ludzi? To jedno z kluczowych pytań płynących z niemieckiego przedstawienia.

 

Tożsamość a nowe technologie

Wielka Brytania

Kolejne intrygujące i bardzo osobiste przeżycie czeka publiczność Reminiscencji podczas spektaklu brytyjsko-hiszpańskiego zespołu Me and the The Machine. Ich When We Meet Again to połączenie filmu i performansu dla jednego widza, któremu proponuje się podróż po alternatywnym świecie z wirtualnym przewodnikiem. Podczas dziewięciominutowego spaceru zakładamy na siebie wideo-gogle, co jednocześnie oznacza zgodę na zmianę tożsamości i „wejście” w nowe ciało. Spektakl umożliwia bezpośrednie doświadczenie tego, czym jest cyfrowa rzeczywistość i jakie możliwości niesie ze sobą technologiczna zmiana tożsamości. Daje także szansę zmierzenia się z własną intymnością w sytuacji, w której to, co rzeczywiste splata się z tym, co urojone. Projekt Me and the Machine przyniósł grupie wiele nagród i zaproszeń na najważniejsze międzynarodowe festiwale teatralne. Zespół został także nominowany do Oxford Samuel Beckett Theatre Trust Award 2013.

 

Rzeczywistość i jej symulakrum

USA

Z USA przyjedzie Jay Scheib z trzecią częścią swojej trylogii “Simulated Cities/Simulated Systems”. Najnowsza część przedsięwzięcia zrealizowanego w Massachusetts Institute of Technology, nosi tytułWorld of Wires i jest połączeniem wirtualnych symulacji, badań komputerowych, filozofii, elektronicznej inżynierii i fantastyki, ukazujących świat opisywany przez Jeana Baudrillarda, w którym rzeczywistość i jej symulakrum cały czas mieszają się ze sobą, a granice między tym, co realne, fikcyjne i wirtualne przestają być zauważalne. Do współpracy przy produkcji spektaklu Scheib zaprosił inżynierów i naukowców zajmujących się nowoczesnymi technologiami, których wspólnym zadaniem było stworzenie przedstawienia będącego wyzwaniem dla widza i jego typowych sposobów odbierania rzeczywistości. Spektakl odwołuje się także do poglądów Nicka Bostroma, który w swojej książce „Are You Living in a Computer Simulation?” rozważa tezę, że nasze współczesne życie funkcjonuje w ramach powszechnej symulacji komputerowej. World of Wires zostało nagrodzone prestiżowymi nagrodami Guggenheim Fellow Award i Obie Award. Pokaz w ramach Reminiscencji będzie europejską premierą tego spektaklu.

Więcej o tegorocznej edycji Festiwalu na www.krt-festival.pl