Spotkanie z inną codziennością

Spotkanie z inną codziennością

25 października 2012 roku w Teatrze Studio w Warszawie odbyła się premiera spektaklu UFO.Kontakt w reżyserii Iwana Wyrypajewa. Przedstawienie powstało na podstawie wywiadów z dziesięcioma osobami, które twierdziły, że doświadczyły spotkania z istotami pozaziemskimi. Dwumiesięczne poszukiwania i rozmowy miały stać się podstawą do stworzenia filmu, jednak zanim to się stanie, Wyrypajew oddaje głos bohaterom na scenie. Każdy pokaz zaczynać się ma od krótkiego wstępu samego reżysera. Odtwórcami ról są studenci IV roku krakowskiej PWST. Rozmowa z Iwanem Wyrypajewem o tym, dlaczego należy oddać scenę młodym oraz jak codzienność wyrasta z niecodziennego doświadczenia.

Aleksandra Barbara Pyrkosz: Wychodzę z założenia, że idea spektaklu wyrasta z osobistego doświadczenia reżysera. Skąd bierze się u pana zainteresowanie niecodziennym i metafizycznym doświadczeniem?

Iwan Wyrypajew: Bohaterowie spektaklu opowiadają o tym, co codzienne. Oni nie mówią o kosmitach. Tak zredagowałem wywiady, że nie ma tu o nich mowy . Wspominają o tego rodzaju doświadczeniu, przeżyciu, które towarzyszyło im po „spotkaniu”. To doświadczenie mówi o naszym życiu. O tym, jak wychować dziecko, jaki mamy mieć stosunek do śmierci, do miłości, do Boga, do drogi duchowej i do wielu rzeczy, które są dla nas najważniejsze teraz i w tym życiu, które są na pierwszym planie.

Jak wyglądał proces zbierania informacji od bohaterów spektaklu?

To nie było trudne, wywiadów jest w sumie dziesięć. Ale najważniejsze nie jest przeżycie spotkania, ale to, kim są ci bohaterowie w ogóle. Nie jest istotne to, czy spotkali się z kosmitami, ale to, co widz zrozumie, kiedy usłyszy ich historie.

Wcześniej z zebranych materiałów chciał pan zrobić film, ale warunki zadecydowały za pana i powstał spektakl. Czy pańska idea została uratowana?

Nie wiem. Może teraz, dzięki spektaklowi, pieniądze się znajdą. To kwestia budżetu, którego potrzebuję na efekty graficzne i obróbkę komputerową. Ten projekt nie jest tani. Nie widzę tej idei tylko jako formy dokumentu. To jakby paradokument z dobrą komputerową grafiką, a to wymaga pieniędzy.

Teatr kieruje się swoimi prawami, co więc scena może zaoferować pańskiemu projektowi?

Teatr oferuje bezpośrednią energię spotkania. Spektakl jest zbudowany tak, że aktorzy niejako pokazują tych ludzi; jakby było gdyby bohaterowie znajdowali się tu, przy nas i mówili bezpośrednio do widza. My pokazujemy taką sytuację, a przez to energię oraz stosunek aktora do tego tematu. Aktor nie tylko pokazuje, lecz także ma określony stosunek. Aktorami są tu ludzie młodzi, którzy dopiero co wchodzą w życie. Mają bardzo rozwiniętą wrażliwość i inaczej pojmują rozwój, kosmos, miłość. To spektakl nie tylko kosmitach, nie o ludziach, ale także o studentach. Chcę dać młodym możliwość wyrażenia się, powiedzenia, co dziś odczuwają i jaki jest ich stosunek do rzeczywistości.

Jak wyglądać będzie katharsis na pańskiej scenie?

Na końcu spektaklu jest niespodzianka, która zmienia cały spektakl, dlatego nie mogę o tym mówić. Chcę powiedzieć widzowi jedną ważną rzecz, która zmieni cały jegostosunek do tego tematu.

Dziękuję serdecznie.

 

Aleksandra Pyrkosz, Teatralia Warszawa

Teatr Studio w Warszawie

UFO. Kontakt

reżyseria: Iwan Wyrypajew

scenografia i kostiumy: Marta Zając
aranże muzyczne: Ygor Przebindowski
joga: Piotr Künstler
projekcje: Franek Przybylski
występują:

studenci PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie – Łukasz Kabus, Maria Kania, Wiktoria Kulaszewska, Jasmine Polak, Julia Sobiesiak, Adrian Wajda, Radosław Walenda, Michał Wanio, Jakub Wróblewski, Mikołaj Dróżdż

premiera: 25 października 2012