Polska premiera filmu współtwórcy „Jurrasic Parku”, „King Konga” i „Avatara” w programie filmowym festiwalu „Lalka Też Człowiek”

„Opowieść Victora Karlocha” Kevina McTurka, uznanego hollywoodzkiego autora efektów specjalnych to jeden z filmów animowanych, który będzie można zobaczyć w trakcie zbliżającego się święta teatru lalkowego dla dorosłych. Oprócz tego przeglądy animacji ze Szwajcarii i Izraela, a także retrospektywa obrazów Gerrita van Dijka.

W ramach VII edycji festiwalu „Lalka Też Człowiek” widzowie będą mogli zobaczyć ponad pięćdziesiąt animacji filmowych z kraju i ze świata. Jedną z największych atrakcji będzie polska premiera gotyckiej „Opowieści Victora Karlocha” Kevina McTurka, autora efektów specjalnych do takich produkcji jak „Jurrasic Park”, „King Kong” czy „Avatar”. Połączenie filmu i spektaklu teatru lalek przyniosło zaskakujący efekt przypominający swoją magią dawne nieme kino. Przy użyciu 70-centymetrowych lalek i teatru cieni film opowiada o wiktoriańskim łowcy duchów, alchemiku i naukowcu, który poświęca życie badaniu nadprzyrodzonych sił.

Organizatorzy festiwalu przygotowali również retrospektywę filmów Holendra Gerrita van Dijka. Ten wybitny, choć rzadko pokazywany w Polsce twórca, ma bogaty dorobek filmowy i wiele nagród na koncie, m.in. dwa Złote Niedźwiedzie Festiwalu Filmowego w Berlinie. Van Dijk zaczynał jako malarz, jednak z czasem w całości poświęcił się animacjom filmowym – choć sam woli je nazywać „obrazami w ruchu”. W trakcie festiwalu będzie można zobaczyć dwanaście jego produkcji, w tym wielokrotnie nagradzany „Pas a Deux”.

Polskim akcentem programu filmowego będzie przegląd animacji Izabeli Plucińskiej, jednej z bardziej utalentowanych i rozpoznawanych twórczyń filmów animowanych młodego pokolenia. Potwierdzeniem tego są liczne nagrody i wyróżnienia. Wśród tych najcenniejszych wymienić można Srebrnego Niedźwiedzia na Berlinale 2005, Nagrodę Główną Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Sankt Petersburgu oraz srebrne nagrody w Lipsku i Bilbao. Dla filmów Plucińskiej charakterystyczne jest tworzywo użyte do animacji – plastelina. Metody jej animowania autorka doprowadziła do perfekcji. Widzowie będą mogli zobaczyć sześć jej filmów, w tym głośnego „Esterhazego” – opowieść o królikach, które tracą swoją enklawę w wyniku zburzenia Muru Berlińskiego. Bohaterom animacji w polskiej wersji głosu użyczyli m.in.: Maciej Stuhr, Maria Peszek i Borys Szyc.

W ramach festiwalu pokazane zostaną także filmy laureatów Międzynarodowego Festiwalu Filmów Animowanych Animajowka 2012, Animatora 2012 oraz prace absolwentów Wyższej Szkoły Inżynierii i Projektowania Shenkar w Tel Awiwie, Uniwersytetu Nauk Stosowanych
i Humanistycznych w Lucernie, jak również filmy studentów Wydziału Grafiki Wyższej Szkoły Informatyki Stosowanej w Warszawie zrealizowane pod kierunkiem prof. Grzegorza Rogali. iw, Izrael

„Lalka Też Człowiek” to jedyny w Polsce i jeden z niewielu na świecie festiwali nieożywionej formy dla dorosłych. Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 14-20 listopada. Projekcje filmów oraz warsztaty będą odbywały się w Domu Kultury Kadr, Fundacji Promocji Sztuki Współczesnej, Składzie Butelek, klubokawiarniach Tarabuk i Ukryte Miasto, a także w księgarni Traffic. Spektakle i wystawy publiczność będzie mogła oglądać w Instytucie Teatralnym, w sali „Laboratorium” Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski oraz w Muzeum Ikon.

Pełny program filmowy dostępny jest na stronie www.lalkatezczlowiek.eu/movies/main.html 

Wstęp na pokazy filmowe jest bezpłatny.

VII Międzynarodowy Festiwal Teatru Lalek i Animacji Filmowych dla Dorosłych „Lalka Też Człowiek”, 14-20 listopada, Warszawa.

www.lalkatezczlowiek.eu  || www.facebookcom/lalkatezczlowiek

VII Międzynarodowy Festiwal Teatru Lalek i Animacji Filmowych dla Dorosłych „Lalka Też Człowiek” – program filmowy

Program filmowy festiwalu odzwierciedla najnowsze trendy w animacji skierowanej do widza dorosłego. W tym roku prezentujemy filmy nagrodzone na poznańskim festiwalu Animator oraz białoruskim Międzynarodowym Festiwalu Filmów Animowanych ANIMAjOWKA 2012, a także prace absolwentów prestiżowych uczelni. Zostaną pokazane także filmy Gerrita von Dijka, Izabeli Plucińskiej oraz Kevina McTurka.

„Opowieść Victora Karlocha”

reżyseria / director: Kevin McTurk

muzyka / music: Zoe Keating.

produkcja / production: Heather Henson’s Handmade Puppet Dreams Films,The jim Henson Foundation.

Najnowsza produkcja Kevina McTurka jest kombinacją filmu i spektaklu teatru lalek granego na żywo. Opowiada o wiktoriańskim łowcy duchów, alchemiku i naukowcu, który poświęcił swoje życie eksploracji sił nadprzyrodzonych. W filmie wykorzystano m.in. 30-calowej wysokości lalki bunraku, a także technikę lalek cieniowych.

  • Przegląd filmów Izabeli Plucińskiej

Izabela Plucińska to jedna z najbardziej utalentowanych i rozpoznawanych twórczyń filmów animowanych młodego pokolenia.  Potwierdzeniem tego są liczne nagrody i wyróżnienia. Wśród tych najcenniejszych wymienić można Srebrnego Niedźwiedzia na Berlinale 2005, Nagrodę Główną Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Sankt Petersburgu oraz srebrne nagrody w Lipsku i Bilbao. Dla filmów Plucińskiej charakterystyczne jest tworzywo użyte do animacji – plastelina. Metody jej animowania autorka doprowadziła do perfekcji. Izabella Plucińska studiowała  w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej w Łodzi do roku 2000, a od 2003 kontynuowała naukę w Hochschule fur  Film und Fernsehen w Poczdamie. Była w tym czasie stypendystką programów DAAD oraz Nipkow Programm w Berlinie. W 2004 na koniec studiów jako pracę dyplomową zrealizowała „Jam Session”. Film przyniósł jej rozgłos i pierwsze nagrody. W 2006 założyła firmę ClayTraces, w której dla Telewizji Polskiej wyprodukowała film „Śniadanie”. Kolejne realizacje to „Jeszcze 7 minut” oraz „Maraton” (wspólnie ze Spelą Cadez). W 2009 ukończyła swój największy, jak dotąd, projekt –  25-minutową adaptację filmową znanej niemieckiej powieści ilustrowanej „Esterhazy” autorstwa Irene Dische i Hansa-Magnusa Enzensbergera. Najnowszy film „Josette i jej ojciec” jest adaptacją książki dla dzieci E. Ionesco. Od 2009 r. Izabela Plucińska prowadzi zajęcia w szkole filmowej w Poczdamie. Obecnie z grupą twórców animacji pracuje nad filmem „Liebling”.

Lista filmów:

„Josette i jej ojciec”

„Esterhazy”

„Śniadanie”

„Jeszcze 7 minut”

„Maraton”

„Jam Session”

  • Retrospektywa filmów Gerrita van Dijka

Gerrit van Dijk najpierw był malarzem, ale gdy zobaczył filmy Normana McLarena kupił kamerę 16 mm i w całości poświecił się animacjom filmowym. Od czasu realizacji swego pierwszego filmu „It’s good in Heaven” jest im wierny. Uważa, że to logiczna kontynuacja jego doświadczeń jako malarza i postrzega swoje filmy jako obrazy w ruchu. Idąc z duchem czasu, celowo odszedł od tradycyjnej, klasycznej animacji. jego filmy są kolażami łączącymi obrazy fotograficzne z techniką

poklatkową. Krytyczne filmy van Dijka z lat 80. mówiące o niesprawiedliwości społecznej zyskały osobisty wymiar za sprawą introspektywnego postrzegania świata. Van Dijk nieustannie poszukuje nowych form i technik. jest niewiele technik animacji 2D, których by nie zastosował. Znaleźć można w jego filmach wycinankę, piksylację, rotoskopię, a także zdjęcia aktorskie połączone z animacją. Gerrit van Dijk posiada bogaty dorobek filmowy. jego filmy są prezentowane na wielu międzynarodowych festiwalach. Jest laureatem wielu nagród. „Pas a Deux” zrealizowany wspólnie z Moniką Renault oraz „I move, so I am” zostały nagrodzone Złotym Niedźwiedziem na Festiwalu Filmowym w Berlinie w 1989 i 1998 r.

Lista filmów:

„It’s good in heaven”

„Cubemencube”

„Vlag”

„Butterfly”

„Sportflesh”

„Quod Libet”

„Queen”

„Alle Menschen werden Brüder”

„Un Soldaten”

„Valspalt / The unexpectable”

„En verlos ons van detros amen / Holocaust”

„Pas a Deux”

  • Przegląd laureatów XV Międzynarodowego Festiwalu Filmów Animowanych Animajowka 2012

Festiwal odbywający się w Mohylewie (Białoruś), którego dyrektorem jest Irina Anatoliewna Beliakowa w tym roku obchodził swoje piętnastolecie. Na tegoroczną edycję nadesłano około dwustu filmów z 21 krajów (m.in. Azerbejdżan, Bułgaria, Gruzja, Indie, Kazachstan, Chiny, Litwa, łotwa, Portugalia, Rosja, Tajwan, Ukraina, Finlandia, Czechy, Szwajcaria, Estonia).

Filmy kwalifikowała międzynarodowa komisja, nominowane (w tym roku około stu) ocenia  Komisja Jury złożona z twórców, krytyków i dyrektorów podobnych festiwali. Od dwóch lat na konkurs przesyłanych jest coraz więcej filmów dla dorosłych – w tym roku stanowiły one ok. 70 proc. wszystkich zgłoszeń. Oprócz filmów tworzonych przez profesjonalistów, festiwalowi towarzyszy prezentacja filmów realizowanych przez studentów i dzieci (nurt „Ja nie czarodziej, ja się dopiero uczę”) oraz liczne spotkania z twórcami.

Lista filmów:

Mao Qichao „Buty”

Dawid Sukup „Rozum i szczęście”

Jarosław Konopka „Under live”

Bracia Quasi „Maska”

Anton Diakow „Kostia”

Elizawieta Awierko „Odlatująca klasa”

Marek Skrobecki „Chłopiec Deni”

Aleksander Lenkin „Dziadek”

Farangiz Kulijew „Marzenia gąsienicy”

  • Przegląd prac absolwentów Wyższej Szkoły Inżynierii i Projektowania Shenkar w Tel Awiwie

Ta istniejąca od 1970 roku uczelnia cieszy się międzynarodowym uznaniem,a wielu jej absolwentów to dziś wiodący światowi projektanci. Renoma Shenkar College jest wynikiem wyjątkowej ścisłej współpracy Wydziału Inżynierii i Projektowania. Prowadząc odrębną działalność wydziały te realizują wspólne projekty pozwalające studentom na zdobywanie doświadczeń z różnych dziedzin. Na festiwalu można zobaczyć filmy dyplomowe z roku akademickiego 2011/12 zrealizowane w Katedrze Komunikacji Wizualnej, której  dyrektorem jest prof. Itamar Daube.

Lista filmów:

Marian  Boo “One more time with feelings”

Amos Jerbi Pair – O – Sock”

Tamar Arieli „Koszmarny”

Tamar Arieli “Gur Margalit”

Einat Boms “Rudzielce”

Daniel Goldfarb “Inny”

Jennie Davis “Cudowne miejsce”

Ori Greenberg “Delikatny”

Matan Yaniv „Plan dla emerytów”

Yomri Cohen “Pudła/Boxes”

  • Przegląd filmów studentów Wydziału Grafiki Wyższej Szkoły Informatyki Stosowanej w Warszawie zrealizowane pod kierunkiem prof. Grzegorza Rogali

„Od roku prowadzę zajęcia z podstaw multimediów na WIT w Warszawie . Jest to grupa około stu sześćdziesięciu studentów, z których zdecydowana większość, choć wychowana na Photoshopie i Ilustratorze, nigdy wcześniej nie miała kontaktu z programami animacyjnymi, montażowymi czy służącymi do kompozycji filmowej. Pierwszy semestr poświęciłem na serię krótkich projektów w oparciu o właściwości programów Adobe Photoshop, AfterEffects, Flash, Autodesk Softimage, by dać studentom posmak możliwości kreacyjnych, no i trochę wiedzy o sztuce filmowej i jej specyficznym języku. Drugi semestr w całości poświęciliśmy na realizację filmów indywidualnych. Każdy ze studentów miał za zadanie wymyślić, opisać, stworzyć scenorys a wreszcie wykonać krótką formę filmową (do 1 minuty). Chciałem też, aby powstałe filmiki można było połączyć w jeden dłuższy film grupowy. Stąd narzucony format PAL D1. Prowadząc przez 25 lat studio postprodukcyjne wychowałem paru dobrych animatorów i specjalistów filmowej obróbki cyfrowej. Zdaję więc sobie sprawę, że realizowany program to rzeczywiście podstawy podstaw wiedzy twórcy multimedialnego. Ale to wystarczy, aby student poznał smak mediów ruchomych, i zdecydował o dalszej swojej drodze.” – Grzegorz Rogala.

  • Przegląd filmów studentów Uniwersytetu Nauk Stosowanych i Humanistycznych w Lucernie

Studia w zakresie animacji w Hochschule Luzern (HSLU) na Wydziale Projektowania i Sztuk Pięknych są jedynym tego rodzaju programem kształcenia w Szwajcarii. Główny nacisk jest położony na plastykę filmową i techniki profesjonalnej produkcji. Program zajęć ma na celu rozwinięcie u studentów wrażliwości artystycznej i pomoc w wypracowaniu własnego języka artystycznego, a także zdobycie wiedzy technicznej, niezbędnej w przyszłej karierze zawodowej. Program podstawowy, realizowany na pierwszym roku studiów, pozwala słuchaczom uzyskać solidne podstawy w zakresie technik filmowych i wideo, realizacji dźwięku, animacji klasycznej i przestrzennej. Zajęcia prowadzone są w małych grupach.
W dalszym toku nauki studenci mogą wybrać specjalizację w zakresie animacji 2D lub 3D. Istnieje możliwość przygotowania projektów łączących obie specjalizacje. Program studiów na poziomie licencjackim uzupełniają przedmioty z zakresu teorii i historii ruchomego obrazu. Na festiwalu możemy zobaczyć wybór filmów studenckich z lat 2008—2011.

Lista filmów:

Anja Komfel „Chirgi”

Simon Eltz „Oberwanie chmury”

Immanuel Wagner „BAKA!”

Adrian Fluckiger „Signalis”

Delia Hes „W mieście”

Marina Rosset „Łapa niedźwiedzia”

Rait Siska „Spać albo nie spać, jeśli czerń i biel jest tylko kwestia punktu widzenia”

Charlotte Waltert „Braciszek Zima”

Jadwiga Kowalska „Wiewiórka i nietoperz”

  • Przegląd laureatów festiwalu Animator 2012

Animator, obchodzący w tym roku swoje pięciolecie, niewątpliwie usadowił się na dobre na mapie najważniejszych festiwali filmów animowanych na świecie. Świadczy o tym chociażby fakt, że redaktorzy poświęconej festiwalom książki Coming Soon to a Festival Near You: Programming Film Festivals, wydanej właśnie przez znane z publikacji filmowych wydawnictwo uniwersytetu St. Andrews, uznało właśnie Animatora za jeden z dwóch (obok odbywającego się w Hiroszimie) festiwali filmów animowanych godnych osobnego zaprezentowania.

Lista filmów:

Dmitry Geller „Widziałem jak myszy zakopywały kota“

Jonas Odell „Tussilago”

Michèle Lemieux „Tutaj i wielkie gdzie indziej”

Thomas Renoldner „Słoneczne popołudnie”

Zbigniew Czapla „Papierowe pudełko”

Svilen Dimitrov „Przewinięty dzień”

Anca Damian  „Droga na drugą stronę”