Papier jest cierpliwszy od człowieka (A.F. Dziennik)

Tegoroczna odsłona Festiwalu Sztuk Autorskich i Adaptacji Windowisko przekroczyła próg dorosłości. Po raz osiemnasty na zaproszenie Klubu Winda (oddziału Gdańskiego Archipelagu Kultury) zjechały się teatry offowe z całego kraju. Przegląd rozpoczął Biały Teatr z Olsztyna ze spektaklem A.F. Dziennik.

A.F. Dziennik opiera się na historii spisanej przez Annę Frank, młodą Żydówkę, której życie wywraca do góry nogami II wojna światowa. Opisała ona codzienność swojej rodziny ukrywającej się w Amsterdamie, a także rozterki okresu dojrzewania. Remedium na samotność i uwięzienie w czterech ścianach staje się dla niej pamiętnik, który rozpoczyna pisać w wieku trzynastu lat, a kończy mając lat piętnaście, kiedy to zapiski urywają się na skutek wywózki dziewczyny do obozu koncentracyjnego.

W spektaklu w rolę Anny Frank wcielają się trzy aktorki: Marta Andrzejczyk, Agnieszka Reimus-Knežević i Izabela Mańkowska-Salik. Towarzyszą im – również trzy – sześcienne bryły pełniące rolę scenografii. W tym bardzo skromnym otoczeniu aktorki zwracają się do widowni słowami Anny, cytują fragmenty dziennika, który dziewczynka adresowała do swojej wyimaginowanej przyjaciółki, Kitty. Podawany ze sceny tekst uzupełniają ciągłym intensywnym ruchem, wypełniają sobą całą przestrzeń. Każda z aktorek buduje „swoją” Annę, przepuszcza tę postać przez własne emocje; wszystkie jednak zajmują, przykuwają uwagę, sprawiają, że ta historia na trzy głosy wciąga widza. Historia znana, ale wciąż tak samo bolesna i równie wzruszająca.

 

Agnieszka Domańska, Teatralia Trójmiasto

Internetowy Magazyn „Teatralia”, numer 180/2016

 

XVIII Festiwal Sztuk Autorskich i Adaptacji Windowisko, 21-22 października 2016, Gdańsk

Biały Teatr (Olsztyn)

A.F. Dziennik

na podstawie Dzienników Anny Frank

scenariusz i reżyseria: Giovanni Castellanos

muzyka: zespół

obsada: Marta Andrzejczyk, Agnieszka Reimus-Knežević, Izabela Mańkowska-Salik

premiera: 5 lutego 2016

 

Agnieszka Domańska – magister kulturoznawstwa znad morza. W „Teatraliach” również w roli tropicielki przecinków i podwójnych spacji. Nałogowo zaciąga się zapachem sceny. Gdańszczanka.