Obsesyjnie o sobie (Obsesje)

Obsesyjnie o sobie (Obsesje)

Anna Smołowik w swoim muzycznym stand-up’ie rozśmiesza i zaprzyjaźnia się z publicznością. Przechodzi tradycyjną teatralną rampę, głaszcząc widza po twarzy, klepiąc go po ramieniu i zwierzając mu się ze swoich niedoskonałości. Koncert ten, oparty na repertuarze tekstowym Julii Holewińskiej, stanowi serię „coming out-ów” głównej bohaterki, którą widzimy jako rozchwianą, niekonsekwentną i targaną obsesjami, z których potrzebuje się wyspowiadać.

Twórczość Julii Holewińskiej jest ciekawa, bo łączy różne poetyki dramatu. W „Ciałach obych” zderza ze sobą wzniosłość romantycznej literatury z kiczowatą komediowością rymowanek. W „Rewolucji balonowej” zderza zachwyt wizją nowej Polski z jej faktycznymi możliwościami i konsekwencjami, zmieniając ziemię obiecaną w gnijący i upiorny krajobraz. Wiersze do „Obsesji” potwierdzają zdolność Holewińskiej do społecznej wiwisekcji, wykorzystując przy tym instrumenty z nurtu groteski z elementami naturalizmu.

Koncert powstał z okazji X edycji konkursu „Pamiętajmy o Osieckiej”, na którym Anna Smołowik utkała swój recital barwami nowej kobiecości. Bohaterka jej „opowieści” ukazuje w pogodny sposób krytykę kagańca kultury, która wyniszcza, czasem neguje, czasem wykorzystuje kobiecość. Która z nas nie słyszała o diecie Dukana, która nie myślała o diecie bezglutenowej, która nie próbuje dzielnie stawić czoła starzeniu się, która nie miała ochoty figlarnie spojrzeć na młodszego od siebie chłopaka i zdobyć jego aprobatę? Bohaterka bez wstydu się do tego przyznaje, wyśpiewuje swoje niedoskonałości, przyznaje się do litanii niekonsekwencji, do swoich cichych zachcianek, do posłuszeństwa rad świata i gonitwie za znalezieniem w tym wszystkim swojego „ja”. Wyśmiewa psychoanalizę, krytykuje środowisko aktorskie, wiesza psy na propagandzie zdrowia, która dotyczy nas w dzisiejszych czasach.

Anna z dziewczęcym wdziękiem prezentuje postać kobiety na miarę naszych czasów. Jest zawadiacka, lotna, nieśmiała, urokliwa i nieco pretensjonalna. Jej głos nie jest wymuszony, lekko zachrypnięty, czasem specjalnie niestaranny. Jest bezsilna i pełna paradoksów, rozedrgana i rozśmieszająca. Nie byłoby tegoż spektaklu gdyby nie zespół muzyków pod kierownictwem Hadriana Tabąckiego, stanowiący akompaniament dla tekstów Holewińskiej. Ich gra w stylu rockowym kontrastowała z urokliwą dziewczęcością Anny, nadając do całości dodatkowego smaczku ekspresjonistycznego. Muzyczny stand-up w wykonaniu tej aktorki z pewnością zostanie zapamiętany, a piosenki (które podwójnie pobrzmiewały przy końcu sztuki – na bisach) będą śpiewane.

Aleksandra Pyrkosz, Teatralia Warszawa
Magazyn Internetowy „Teatralia” numer 137/2015

Teatr Studio w Warszawie

Obsesje

AUTORKA TEKSTÓW: Julia Holewińska

REŻYSERIA: Anna Smołowik

KOSTIUMY : Ewa Gronowska

PROJEKCJE: VJ Majonez

PROJEKT GRAFICZNY, FOTOGRAFIE
Honorata Karapuda

WYSTĘPUJĄ: Anna Smołowik / kompozycje/śpiew , Hadrian Tabęcki / kierownik muzyczny/kompozycje/klawisze , Paweł Stankiewicz / kompozycje/gitary , Piotr Maślanka / perkusja
Piotr Domagalski / gitara basowa/kontrabas