Moc imaginacji (The WayBackHome, Remus, Chodź na słówko 2)

4. Przegląd Nowego Teatru dla Dzieci stworzył widzom okazję, by nadrobić zaległości i w ciągu tygodnia obejrzeć spektakle nie tylko z repertuaru Wrocławskiego Teatru Lalek, ale i przedstawienia w wykonaniu gościnnych zespołów teatralnych. Podczas festiwalu miłośnicy teatru mieli okazję zobaczyć różnorodne inscenizacje. The Way Back Home to historia małego chłopca, który przy użyciu samolotu, znalezionego w swoim pokoju, przemierza kosmos. Spektakl Remus zabiera widzów do magicznej krainy kaszubskich legend, a realizacja teatralna Chodź na słówko 2 to barwna opowieść o przyjaźni oraz poszukiwaniu własnej tożsamości.

The Way Back Home to inscenizacja, która powstała we współpracy dwóch teatrów – Teater Refleksion z Danii (reż. BjarneSandborg) oraz Branar Teatar z Irlandii (reż. Marc Mac Lochlainn). Główny bohater to mały chłopiec. Dziecięca ciekawość sprawia, że maluch bez wahania wsiada w swój samolocik i wyrusza w kosmiczną podróż. Inscenizacja pozbawiona jest słów – opowiada o przygodach postaci za pomocą obrazu, gestykulacji, dźwięków i melodii. Aktorzy (AapoRepo i Neasa Ni Chuanaigh) zabierają widownię w międzygalaktyczną wyprawę. Światła pozwalają zobaczyć na scenie tylko pacynki, rekwizyty i scenografię – wszechobecna ciemność to kosmos. Przestrzeń sceny, pozbawiona oświetlenia, sprawia, że realizatorzy przedstawienia stają się niewidoczni. Dzięki zabiegowi spektakl jest dynamiczny – łatwiej dostrzec w takich warunkach szczegóły, określone ruchy i gesty. The Way Back Home to lekka i ciepła historia o przełamywaniu strachu. Bajkowa fabuła sprzyja koncepcji, w jakiej zrealizowano przedstawienie – jest barwne i przyjemne w odbiorze.

Chodź na słówko 2 to równie kolorowa inscenizacja – swoją fabułą i realizacją porusza jednak inne tematy. Spektakl w reżyserii Jerzego Moszkowicza jest drugą częścią przygód bohaterów z bajkowego świata słów – Piłki (wspaniała Anna Mierzwa) i Futrzaka (Radosław Elis). Głównym bohaterem uroczej opowieści jest Brzydkie Słówko (w tej roli Michał Kocurek). Postać szuka swojego miejsca w świecie – czuje się niechciane i zagubione, bo nie należy do tzw. „pięknych słów”. Wręcz odwrotnie – jest tak brzydkie, że nie może się widzom na samym wstępie przedstawić. Za każdym razem, kiedy próbuje to zrobić, z głośników wydobywa się charakterystyczny pisk. Na pomoc przyjacielowi przybywa skacząca i roztańczona Piłka. Aktorka ma na sobie stylowy kostium, w którym przypomina bardziej wróżkę, niż piłkę. Bohaterka proponuje Brzydkiemu Słowu różne miejsca, w których mogłoby się poczuć akceptowane i lubiane. Tym sposobem na scenie pojawiają się coraz to barwniejsze postaci, na przykład Słownik i Internet. Widzowie mają okazję zobaczyć Radosława Elisa w pięciu odsłonach i za każdym razem jest dynamiczny i kolorowy. Przygodom bohaterów towarzyszy warstwa muzyczna, taniec i śpiew. Tłem dla przedstawienia jest tablica, na której scenograf umieścił różne słowa i zwroty wyrazowe. W ten sposób łatwiej jest zrozumieć koncepcję spektaklu. Autorka scenariusza – Malina Prześluga stworzyła świat, w którym słowa grają pierwszorzędną rolę, a zabawowa oprawa zapewniła pozytywne wrażenia z wizyty w tym świecie.

Spektakl Remus z repertuaru Miejskiego Teatru „Miniatura” z Gdańska to inscenizacja trafiająca w gusta zarówno młodszych, jak i starszych widzów. Intrygująca fabuła znajduje swoje źródło w kanonie literatury kaszubskiej. Przedstawienie w reżyserii Remigiusza Brzyka zostało zrealizowane na podstawie epopei – Życie i przygody Remusa Aleksandra Majkowskiego. Spektakl przenosi widownię w czasy Zaboru Pruskiego. Młodzieniec o imieniu Remus zostaje wyznaczony do wielkiej misji – ma ochronić krainę (ziemię kaszubską) i uwolnić królewiankę (mowę kaszubską). Bohaterami spektaklu są duchy, które siedzą wokół prostokątnego stołu i opowiadają widzom o przygodach głównego bohatera. Aktorzy mają na sobie białe stroje, a fantazyjny makijaż daje im irrealny wygląd.

Narratorzy ubarwiają swoje wypowiedzi przy użyciu różnorodnych rekwizytów – flag, plecionych lalek, książek, obrazów. Elementy scenografii i wykorzystywane przedmioty o charakterze symbolicznym nie są do końca skonkretyzowane – sprawiają wrażenie niedokończonych. Twórcy po zakończeniu spektaklu, podczas spotkania z widzami, podkreślili, że tego typu zabieg ma stworzyć w odbiorze przestrzeń dla inwencji twórczej widza. Nie bez powodu bohaterowie często używają słów: „Zamknij oczy i wyobraź sobie”. Dzięki temu przedstawienie jest jeszcze bardziej baśniowe i metaforyczne. W końcowej scenie widzowie oglądają film, w którym Danuta Stenka (jako rodowita Kaszubianka) prezentuje widzom ostatni fragment historii wypowiedziany w języku kaszubskim.

Remus na Pomorzu wzrusza, ale w  innych regionach Polski także intryguje swoją fabułą i światem przedstawionym.

 

Angelika Szubert, Teatralia Wrocław

Internetowy Magazyn „Teatralia”, numer 175/2016

4. Przegląd Nowego Teatru dla Dzieci

Teater Refleksion (Dania) i Branar Téatar (Irlandia)  we współpracy z Festiwalem Baboró International Arts Festival for Children

Oliver Jeffers

The Way Back Home/Droga do domu

reżyseria: Bjarne Sandborg (Dania), Marc Mac Lochlainn (Irlandia)

lalki i scenografia: Mariann Aagaard (Dania), assisted by Malene Laurvig (Dania)

muzyka i aranżacja dźwięku: Henrik Andersen (Dania), Morten Meilvang Laursen (Dania)

reżyseria świateł: Morten Ladefoged (Dania)

warsztat/technika: Morten Meilvang Laursen (Dania), William H. Nielsen (Dania), Ciarán Kelly (Irlandia)

obsada: Aapo Repo (Finlandia), Neasa Ni Chuanaigh (Irlandia)

Teatr Nowy im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu we współpracy z Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu

 

Malina Prześluga

Chodź na słówko 2

reżyseria: Jerzy Moszkowicz

scenografia: Jacek Zagajewski

muzyka: Mariusz Matuszewski

ruch sceniczny: Zbigniew Szymczyk

asystentka reżysera: Izabella Nowacka

produkcja: Wojciech Nowak

obsada: Anna Mierzwa, Radosław Elis, Michał Kocurek

prapremiera: 9 czerwca 2015

 

Miejski Teatr „Miniatura” w Gdańsku

Aleksander Majkowski

Życie i przygody Remusa

adaptacja i dramaturgia: Romuald Wicza-Pokojski

reżyseria: Remigiusz Brzyk

opieka scenograficzna: Katarzyna Zawistowska

asystentki reżysera ds. scenografii: Monika Ostrowska, Katarzyna Skoczylas

muzyka: Adrian Jerzy Amrugiewicz

skrzypce: Jadwiga Sankowska

obsada: Jakub Ehrlich, Edyta Janusz-Ehrlich, Jacek Gierczak, Agnieszka Grzegorzewska, Wioleta Karpowicz, Jacek Majok, Hanna Miśkiewicz, Jadwiga Sankowska, Wojciech Stachura, Joanna Tomasik, Krystian Wieczyński

ze specjalnym udziałem Danuty Stenki

premiera: 25 października 2014

 

Angelika Szubert – studentka historii sztuki. Absolwentka dziennikarstwa. Estetka, miłośniczka surrealizmu i teatru dramatycznego.