Owoce i warzywa

0

Choroby przenoszone przez żywność lub Kliknij tutaj zatrucie pokarmowe to zespoły chorobowe powstałe na skutek spożycia żywności zanieczyszczonej substancjami toksycznymi lub mikroorganizmami chorobotwórczymi (bakterie, wirusy, pierwotniaki).

Dzielą się na trzy typy: zatrucia, w których spożyty pokarm zawiera już substancje toksyczne, które mogą mieć charakter chemiczny (metale ciężkie, pestycydy itp.) lub zostały wytworzone przez mikroorganizmy (np. Staphilococcus aureus, Clostridium botulinum) przed spożyciem pokarmu (toksyny);

Jakie to choroby i jakie są objawy?

  • rzeczywiste zakażenia toksynami, podczas których wraz z pożywieniem dostają się zarówno toksyny, jak i mikroorganizmy (np. Bacillus cereus, Clostridium perfringens), które rozmnażają się w naszym organizmie i nadal wytwarzają toksyny;
  • zakażenia spowodowane inwazją mikroorganizmów namnażających się w błonie śluzowej jelit lub innych tkankach (np. Salmonella spp.), które również mogą wytwarzać substancje toksyczne (enterotoksyny).

Do głównych przyczyn należy spożycie skażonej żywności spowodowane błędami w przygotowaniu.

Zanieczyszczenie może wystąpić na każdym etapie: surowce mogą zostać skażone u źródła lub w trakcie cyklu produkcyjnego z powodu błędów w obsłudze, złej higieny pomieszczeń, narzędzi lub zaangażowanych osób, a nawet po zakończeniu produkcji z powodu nieprawidłowego przechowywania produkt końcowy.

Jakie są najczęstsze objawy?

Najczęstszymi objawami są nudności, wymioty i biegunka. Czasami może wystąpić gorączka, a u osób bardziej osłabionych (np. u dzieci i osób starszych) może być konieczna hospitalizacja.

Jak zachorujesz?

Na osobne omówienie zasługuje zatrucie botuliną (Clostridium botulinum), które oprócz objawów ze strony przewodu pokarmowego objawia się objawami neurologicznymi i w najcięższych przypadkach może prowadzić do śmierci.

Ważne jest, aby wiedzieć, że wielu chorób przenoszonych przez żywność (MTA) można uniknąć, przyjmując kilka prostych i podstawowych zachowań, które można podsumować w następujących 5 punktach:

Jak zachorujeszZwróć uwagę na czystość:

  • myć ręce przed kontaktem z jedzeniem, podczas pracy w kuchni i po skorzystaniu z łazienki;
  • umyć i zdezynfekować wszystkie powierzchnie robocze i materiały mające kontakt z żywnością;
  • trzymać owady, gryzonie i inne zwierzęta z dala od żywności i kuchni;

Oddziel żywność surową od gotowanej:– trzymaj surowe mięso, drób i ryby oddzielnie od innych produktów spożywczych;– używać innego sprzętu i przyborów (takich jak noże i deski do krojenia) do obchodzenia się z surową lub gotowaną żywnością;

Czy można zapobiegać tym chorobom?

Przechowywać żywność w zamkniętych pojemnikach zapobiegających kontaktowi żywności surowej z żywnością przetworzoną;

Dobrze gotuj jedzenie:– całkowicie ugotować żywność, zwłaszcza czerwone mięso, drób, jaja i ryby;– doprowadzać potrawy takie jak zupy i gulasze do wrzenia, aby osiągnęły temperaturę co najmniej 70°C;

  • – w przypadku czerwonego mięsa i drobiu upewnij się, że serwatka do gotowania jest klarowna, a nie czerwona lub różowa;
  • – wcześniej ugotowane potrawy należy przed spożyciem podgrzać;Utrzymuj żywność w odpowiedniej temperaturze:
  • – nie zostawiaj ugotowanych potraw na dłużej niż dwie godziny w temperaturze pokojowej;

Szybko schładza całą gotowaną i łatwo psującą się żywność (najlepiej poniżej 5°C);– przed podaniem utrzymuj gotowane potrawy w temperaturze powyżej 60°C; – nie przechowuj żywności zbyt długo, nawet jeśli jest w lodówce; – nie rozmrażać produktów w temperaturze pokojowej;

Używaj bezpiecznej wody i surowców: – używaj wyłącznie wody pitnej lub uzdatniaj ją, aby tak się stało; – wybieraj świeżą i zdrową żywność; – wolą żywność, która została poddana obróbce zwiększającej bezpieczeństwo, np. mleko pasteryzowane; – myć owoce i warzywa przed ich spożyciem;– nie spożywaj przeterminowanych produktów.

Zrównoważony rozwój diet: wszyscy możemy wnieść swój wkład

Zrównoważony rozwój diet: wszyscy możemy wnieść swój wkładSystem żywnościowy ma wpływ nie tylko na zdrowie obywateli, ale także na środowisko i społeczeństwo w ogóle. Zrównoważony rozwój diet stanowi poważny problem długoterminowy. W rzeczywistości produkcja, przetwarzanie i dystrybucja żywności wpływają na środowisko na różne sposoby.

Głównym celem Wytycznych dotyczących zdrowego odżywiania jest ochrona zdrowia konsumentów poprzez prowadzenie ich w kierunku zdrowych wyborów żywieniowych, które są jednocześnie, tam gdzie to możliwe, zrównoważone.

Ostatecznym celem jest promowanie modeli konsumpcji żywności we Włoszech, które mają pozytywny wpływ na jakość życia konsumentów i osób zaangażowanych w proces produkcji i dystrybucji oraz które mają możliwie najmniejszy wpływ na środowisko.

  1. Zrównoważony rozwój diety jest zatem koncepcją, która łączy prawidłowy żywieniowy styl życia z przyjazną dla środowiska produkcją rolną, a wszystko to w celu zapewnienia zdrowia i dobrego samopoczucia każdemu, w każdym wieku.
  2. Podsumowując, model „diety zrównoważonej” to dieta o niskim wpływie na środowisko, która przyczynia się do bezpieczeństwa żywnościowego i żywieniowego oraz zdrowia obecnych i przyszłych pokoleń.

Celem wszystkich dyrektyw zawartych w niniejszych Wytycznych jest ochrona zdrowia konsumentów oraz zapobieganie chorobom przewlekłym i otyłości. Nie ma zdrowia konsumentów bez ochrony środowiska, bez niezbędnej troski o najsłabsze grupy społeczne i bez praktycznych wskazówek dotyczących wyboru żywności i zachowań uwzględniających wszystkie te aspekty.

Są uprzywilejowanym źródłem wody, błonnika, minerałów i wielu korzystnych dla zdrowia fitozwiązków czy substancji bioaktywnych. Warzywa można jeść na surowo lub gotowane, najlepiej jeśli zostawimy je trochę chrupiące, co będzie przyjemniejsze i sycące.

Różnorodność to podstawa i gwarancja wykorzystania wszystkich dobrodziejstw, jakie może nam zaoferować świat roślin, a z pomocą przychodzą nam kolory natury. Wskazane jest spożywanie dziennie 5 porcji warzyw i owoców, zależnie od pory roku i o różnej kolorystyce, wybierając jedną z 5 głównych grup, które dostarczają różnych składników odżywczych właśnie ze względu na różną barwę:

Żółto-pomarańczowy: co wynika z obecności karotenoidów (prekursorów witaminy A) i witaminy C. Wszystkie owoce cytrusowe, morele, żółte brzoskwinie, melony, niektóre odmiany śliwek i śliwek, kukurydza, papryka, marchew, dynia.
Czerwony: wynika z obecności likopenu i antocyjanów. Do tej grupy należą pomidory, papryka, rzodkiewka, buraki, arbuz, wiśnie, truskawki, czerwone porzeczki.