7. Festiwal Polskich Sztuk Współczesnych R@Port i Finał 5. Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej

 

7. Festiwal Polskich Sztuk Współczesnych R@Port i Finał 5. Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej

Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza w Gdyni 16-24 listopada 2012

– konkursowa rywalizacja  najnowszych spektakli z całej Polski;

– czytania najlepszych polskich dramatów nadesłanych na konkurs o Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną;

– bogaty program imprez towarzyszących, w tym: przegląd słuchowisk Teatru Polskiego Radia, Teatr Telewizji, retrospektywy filmowe, wystawy, czytania, warsztaty, dyskusje, spotkania i jazz.

Na wszystkie wydarzenia festiwalowe oprócz spektakli teatralnych wstęp wolny.

Polski dramat współczesny gotowy do R@PORTU!

Organizator: Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza w Gdyni

Dyrektor Naczelny: Wojciech Zieliński

Dyrektor Artystyczny: Krzysztof Babicki

Dyrektor programowy festiwalu: Bogdan Ciosek

Jury:

Jacek Cieślak

Janusz Głowacki

Jacek Kopciński

Jacek Sieradzki

Jacek Wakar

Finał 5. Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej  16 – 18 listopada 2012

Mała Scena Teatru Miejskiego

Czytania i szkice sceniczne najlepszych sztuk zgłoszonych do konkursu!

Najnowsza polska dramaturgia w poszukiwaniu doskonałej formy i … widza.

Improwizacje, dyskusje, debaty z udziałem autorów i reżyserów.

 

16 listopada (piątek)

godz. 17.00 POPIEŁUSZKO. CZARNA MSZA Małgorzata Sikorska-Miszczuk

reżyseria: Piotr Ratajczak

godz. 19.00  ZAKŁAD DOŚWIADCZALNY SOLIDARNOŚĆ Szymon Bogacz

reżyseria: Łukasz Chotkowski

 

17 listopada (sobota)

godz. 15.00 ZGAGA Ewa Madeyska

reżyseria: Waldemar Raźniak

godz. 17.00 ŚMIERĆ KALIBANA Magda Fertacz

reżyseria: Maciej Podstawny

godz. 19.00 JOANNA SZALONA;  KRÓLOWA Jolanta Janiczak

reżyseria: Iga Gańczarczyk

godz.21.00 Debata z udziałem Kapituły GND

Rozmowy z autorami sztuk i reżyserami bezpośrednio po każdym z czytań prowadzi Łukasz Drewniak

wstęp wolny

 

18 listopada (niedziela)

godz. 18.00 Gala Finałowa Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej i wręczenie nagrody laureatowi 5. edycji konkursu. Inauguracja 7. Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port.

 

GDYŃSKA NAGRODA DRAMATURGICZNA została ustanowiona w 2007 roku przez Prezydenta Miasta Gdyni, Wojciecha Szczurka. Jej laureat, wyłaniany w trybie trzyetapowego konkursu, otrzymuje statuetkę i 50 tysięcy złotych. Wyboru laureata dokonuje Kapituła w składzie: Maja Kleczewska, Jacek Kopciński, Grzegorz Niziołek, Jacek Sieradzki, Jerzy Stuhr.

Laureatami minionych edycji GND są:

Zyta Rudzka Zimny bufet (2011)

Julia Holewińska Ciała obce (2010)

Mariusz Bieliński Nad (2009)

Magda Fertacz Trash Story (2008)

 

SPEKTAKLE KONKURSOWE:

 

Teatr Współczesny w Szczecinie

Antonina Grzegorzewska

TAURYDA. APARTADO 679

reżyseria, scenografia, kostiumy: Antonina Grzegorzewska

obsada: Małgorzata Klara, Anna Januszewska, Barbara Biel, Maria Dąbrowska, Joanna Matuszak, Magdalena Myszkiewicz, Magdalena Wrani-Stachowska, Grzegorz Młudzik, Rita Skalska

Tauryda. Apartado 679 to autorski spektakl artystki mieszkającej na stałe w Hiszpanii, córki wybitnego polskiego twórcy teatru Jerzego Grzegorzewskiego. Tytuł oznacza dosłownie adres skrzynki pocztowej. Należy on do Ifigenii – współczesnej, choć wpisanej w doświadczenie znane z mitu o córce Agamemnona, poświęconej przez ojca bogom i ocalonej przez Artemidę. To spektakl nasycony kulturą Hiszpanii, opowieść wyzwalająca, ukazująca proces, w którym klątwa wygasa, zamyka się kolejny rozdział przeszłości i możliwa staje się nowa rzeczywistość.

18.11 godz. 19.00/ 80 min./ Duża Scena Teatru Miejskiego

 

Teatr Wybrzeże w Gdańsku

Julia Holewińska

CIAŁA OBCE

laureatka Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej 2010

reżyseria: Kuba Kowalski

obsada: Justyna Bartoszewicz, Magdalena Boć, Marzena Nieczuja – Urbańska, Anna Kociarz, Piotr Biedroń, Maciej Konopiński, Łukasz Konopka, Robert Ninkiewicz, Marek Tynda

Piotr Maciejewski (perkusja)

Paulina Strzegowska (saksofon)

19.11 godz. 18.00/ 105 min./ Scena Kameralna Teatru Wybrzeże, Sopot, ul. Bohaterów Monte Cassino 30

Adam jest aktywnym działaczem opozycji demokratycznej. Ma rodzinę, oddanych kolegów, a jego życie w PRL-u, to przede wszystkim walka z komuną, ale – od dzieciństwa prowadzi też wewnętrzną walkę z własnym ciałem i swoją biologiczną płcią. Ewa to kobieta świetnie wykształcona, była opozycjonistka, obecnie żyjąca w nędzy, zmagająca się z samotnością, odtrąceniem, frustracją. Co łączy te dwie postaci? Rozgrywająca się równolegle w dwóch czasach sztuka mówi o dążeniu do wolności – zarówno narodowej jak i osobistej…

 

Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza w Gdyni

Mateusz Pakuła

MIKI MISTER DJ

finalista Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej 2011

reżyseria: Agnieszka Olsten

obsada: Monika Babicka, Olga Barbara Długońska, Marta Kadłub, Dorota Lulka, Agata Moszumańska, Maciej Wizner, m.bunio.s (gościnnie)

Miki mister DJ buduje portret pokolenia zagubionego w ponowoczesnej rzeczywistości. Dobrobyt, gadżety, technologia, markowe ciuchy lub ich niezłe podróbki, to wszystko już mamy.  Ale w zamian przygniata nas fala wzajemnej obojętności, brak bliskich relacji, empatii, samoakceptacji. W tym zimnym, sformatowanym świecie pokolenie Pakuły, nie przebierając w środkach, chce za wszelką cenę zaistnieć, kreując na swój temat rzeczywistość, często bardzo daleką od prawdy. W obecnych czasach, priorytetem jest popularność, ten żałosny substytut miłości. Do czego posunie się tytułowy Miki, by ją sobie zapewnić…?

19.11 godz. 21.00/ 50 min./ Duża Scena Teatru Miejskiego

 

Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu/ Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie

Sylwia Chutnik

ALEKSANDRA. RZECZ O PIŁSUDSKIM

reżyseria i współpraca scenograficzna: Marcin Liber

obsada: Rozalia Mierzicka, Mirosława Żak, Angelika Cegielska, Rafał Kosowski, Ryszard Węgrzyn, Piotr Tokarz, Filip Perkowski

Bohaterka, Aleksandra z domu Szczerbińska, żona Marszałka Piłsudskiego to klasyczna „rebel girl”. Kobieta o rewolucyjnej przeszłości, która w swoich działaniach nie stroniła od przemocy. Spektakl stawia odwieczne pytanie o używanie tejże i mit przewrotu, który tak bliski jest każdemu Polakowi.

20.11 godz. 19.00/ 80 min./ Scena YMCA, ul. Żeromskiego 26

 

Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy

Małgorzata Sikorska – Miszczuk

POPIEŁUSZKO

reżyseria: Paweł Łysak

obsada: Mateusz Łasowski, Roland Nowak, Magda Łaska, Karolina Adamczyk
 Marian Jaskulski, Paweł Gilewski, Marcin Zawodziński, Michał Jarmicki

Autorka sztuki, Małgorzata Sikorska-Miszczuk, odnajdując zagubione bądź nieistniejące dokumenty dotyczące księdza Jerzego Popiełuszki, jak również prowadząc śledztwo w sprawie dokumentów zatajonych, lecz istniejących, a także zapoznając się z dokumentami
bytującymi oficjalnie i ogólnodostępnie, przedstawia swoją wizję tego, jaką Prawdę głosił
ksiądz Popiełuszko, za co jest obecnie prześladowany i jaki cud może sprawić, aby w Polsce zło dobrem zwyciężać.

21.11 godz. 19.00/ 90 min./ Scena YMCA, ul. Żeromskiego 26

 

Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie

Artur Pałyga

NIESKOŃCZONA HISTORIA

reżyseria: Piotr Cieplak

obsada: Eliza Borowska, Aleksandra Bożek, Elżbieta Kępińska, Maria Robaszkiewicz, Olga Sawicka, Karina Seweryn, Katarzyna Maria Zielińska, Mariusz Benoit, Cezary Kosiński, Andrzej Mastalerz, Michał Napiątek, Krzysztof  Plewako–Szczerbiński

To opowieść o jednym przedpołudniu z życia mieszkańców starej kamienicy, przedstawiona w nowatorski, wyjątkowy sposób. Na scenie 12 aktorów, którzy zdradzają intymne sekrety swoich bohaterów i osobliwe rytuały ich codziennego dnia. Dowcip i absurd przeplatają się z doniosłością i powagą, a towarzysząca widowisku muzyka czyni całość genialnym, bardzo oryginalnym dziełem, które zaskakuje i skłania do refleksji.

22.11 godz. 19.00/ 90 min./ Duża Scena Teatru Miejskiego

 

Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy im. Gustawa Holoubka / Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie

Paweł Demirski

W IMIĘ JAKUBA S.

reżyseria: Monika Strzępka
obsada: Klara Bielawka, Krzysztof Dracz, Dobromir Dymecki, Sławomir Grzymkowski, Anna Kłos-KleszczewskaAlona Szostak, Paweł Tomaszewski

Większość polskiego społeczeństwa ma korzenie na wsi. Ale nie tej dworkowo-ziemiańskiej, tylko tej duszonej pańszczyzną, tej chłopskiej, tej chamskiej. Dlaczego w takim razie w kalendarzu polskich świąt nie ma święta zniesienia pańszczyzny? Czy wolimy myśleć o sobie jako o potomkach tej „lepszej”, szlacheckiej części narodu? Czy można dziś bez wstydu powiedzieć, że jesteśmy Europejczykami, bo potrafiliśmy kiedyś mordować? Czy możemy od nowa ułożyć opowieść o sobie, swojej historii i historii swojej/nieswojej ziemi? Opowieść, w której słowo „kurwa” nie jest ani przecinkiem, ani określeniem prostytutki, tylko pewnej postawy? W której słowo „nienawiść” nie zostało zakazane przez XX wiek? W której można kogoś strzelić w ryj i patrzeć, czy równo puchnie i opowiadać publicznie o krzywdzie?

23.11 godz. 18.00/ 150 min. z przerwą/ Scena YMCA, ul. Żeromskiego 26

 

WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE:

 

POKAZ POZAKONKURSOWY

Teatr Ateneum w Warszawie

Janusz Głowacki

JESIENIN

reżyseria: Józef Opalski

muzyka: Olena Leonenko

kierownik muzyczny: Rafał Grząka

scenografia: Dorota Kołodyńska

choreografia: Jacek Badurek

światło: Piotr Pawlik

kierownictwo produkcji: Agata Kabat

występuje: Olena Leonenko

zespół muzyczny: Rafał Grząka, Robert Siwak

Spektakl muzyczny, którego bohaterem jest tragiczne i szalone życie Sergiusza Jesienina. Życie utopione w alkoholu, wspaniałej poezji i niezliczonych romansach. Najgłośniejszy z nich to absurdalny i namiętny związek z legendarną tancerką Isadorą Duncan. A w tle Lenin i krwawa rosyjska rewolucja. Popełnił samobójstwo mając 30 lat. Ale czy na pewno było to samobójstwo? Dla starszych Rosjan pozostaje rodzajem świętego, dla młodszych jest rosyjskim Jimem Morrisonem.

23.11 godz. 22.00/ 75 min./ Duża Scena Teatru Miejskiego

WYSTAWY

Wystawa fotografii Czesław Czapliński. Głowacki w Nowym Jorku

Czesław Czapliński – artysta fotograf, dziennikarz i autor filmów dokumentalnych, mieszkający od 1979 roku w USA, przygotował zbiór unikatowych fotografii  przedstawiających Janusza Głowackiego w NY. Na wystawę składa się kilkadziesiąt prac, w tym jedyne w swoim rodzaju portrety pisarza, a także pulsujące kolorem i życiem zdjęcia miasta, które samo w sobie jest fascynującym, zachwycającym tworem.

18 listopada – 2 grudnia 2012/ Muzeum Miasta Gdyni, ul. Zawiszy Czarnego 1

Głowacki na scenie i ekranie

Wystawa archiwalnych, pochodzących ze zbiorów prywatnych artysty, plakatów i afiszy do realizacji sztuk Janusza Głowackiego w kinie i teatrze, w Polsce i za granicą.

21-30 listopada 2012/ Galeria Ratusz, Urząd Miasta Gdyni, Aleja Marszałka Piłsudskiego 52/54

Wszystko dla Głowackiego. Z życia Autora

materiały archiwalne, zdjęcia, foldery, wycinki, pochodzące z prywatnych zbiorów autora, opatrzone jego osobistymi komentarzami.

wystawę można oglądać w foyer Teatru Miejskiego do 30 listopada

REALIZACJE SZTUK  JANUSZA GŁOWACKIEGO

  • SPEKTAKLE TEATRU TV

Muzeum Miasta Gdyni, ul. Zawiszy Czarnego 1

WIZYTA

Reżyseria – Jerzy Domaradzki

obsada: Wanda Łuczycka (Matka), Janusz Paluszkiewicz (Ojciec), Grażyna Barszczewska (Synowa), Tadeusz Borowski (Syn)

Rodzice ze wsi przyjeżdżają po wielu latach do syna, mieszkającego z rodziną w mieście. Celem ich wizyty jest uregulowanie spraw majątkowych. Chcą przekazać gospodarstwo młodszemu synowi Maćkowi i zgodnie z sumieniem spłacić pierworodnego. Mimo iż dochodzi do nieporozumienia w związku z wysokością sumy spłaty w końcu osiągają porozumienie.

POLOWANIE NA KARALUCHY

Reżyseria – Krzysztof Nazar

Obsada: Joanna Szczepkowska (Ona), Jan Englert (On), Jerzy Bińczycki (Pan Thompson), Andrzej Kozak (Bezdomny), Piotr Cyrwus (Rysio), Leszek Świgoń (Czesio), Krzysztof Globisz (Cenzor), Jerzy Grałek (Urzędnik emigracyjny)

To tym tekstem Głowacki zdobył świat amerykańskiego teatru. W 1987 roku krytyka uznała ten utwór za jeden z najwybitniejszych tekstów teatralnych. To historia, będąca próbą odwrócenia amerykańskiego mitu – pary polskich emigrantów przeniesionych z Polski stanu wojennego w nowojorską rzeczywistość.

ANTYGONA W NOWYM JORKU

Reżyseria – Kazimierz Kutz

obsada: Anna Dymna (Anita), Jerzy Trela (Sasza), Jan Peszek (Pchełka), Jerzy Grałek (Policjant), Ryszard Jasiński (John, jego zwłoki)

Antyczna tragedia Sofoklesa, przeniesiona do zamieszkanego przez bezdomnych parku na dolnym Manhattanie, ma wymiar tragifarsy, okrutnej, ale i śmiesznej. Dramat Głowackiego jest historią o współczesnej Ameryce, miejscu, do którego ludzie przybywają, by tkwić tam w stanie beznadziei. Dla bohaterów tej sztuki Ameryka była rajem. Ponieważ wizja raju upadła, spektakl opowiada o tym, jak raj przybrał wymiar piekła – mówi o swej realizacji reżyser.

MIŁOŚĆ PO DZIEWIĄTEJ

Reżyseria – Łukasz Zadrzyński

obsada: Joanna Żółkowska (Ewa), Dorota Pomykała (Ela), Renata Dancewicz (Jola), Ewa Skibińska (Małgosia), Krzysztof Pieczyński (Jan), Piotr Fronczewski (Rysiek), Adam Ferency (Andrzej)

Dynamiczna, pomysłowa inscenizacja złożona z trzech jednoaktówek: Bohaterowie tych historii to współczesna polska inteligencja, przedstawiona przez autora i reżysera w krzywym zwierciadle ironii. Portret zbiorowy kilku postaci daje w efekcie pełen gorzkich prawd obraz „naszej małej stabilizacji” połowy lat dziewięćdziesiątych.

CZWARTA SIOSTRA

Reżyseria – Agnieszka Glińska

obsada: Agnieszka Pilaszewska (Wiera), Patrycja Durska (Tania), Monika Krzywkowska (Katia), Janusz Gajos (Generał), Stanisława Celińska (Babuszka), Krzysztof Globisz (Jurij), Robert Więckiewicz (Stiopa), Andrzej Zieliński (Misza), Bogusław Linda (Iwan Pawłowicz Pietrow), Maciej Stuhr (Kostia), Roman Gancarczyk (Reżyser John Freeman), Jan Urbański (Sonia Oniszczenko, Kola)

Akcja sztuki rozgrywa się współcześnie w Moskwie, ale jak twierdzi sam autor – utwór nie jest wersją czy literacką kontynuacją Trzech sióstr. To tylko ironiczna aluzja do Czechowa. Ta tragifarsa jest sarkastycznym, ale pełnym ciepła i wyrozumiałości spojrzeniem na losy współczesnych moskiewskich trzech sióstr. Spektakl otrzymał Grand Prix na III Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry – Sopot 2003”. 

  • SŁUCHOWISKA TEATRU POLSKIEGO RADIA powstałe na podstawie tekstów Janusza Głowackiego

Caffe Anioł, ul. Jana Kilińskiego 6

KOPCIUCH, reżyseria: Maciej Zembaty (62’)

Obsada: Jacek Jarosz, Stanisława Celińska, Bogusz Bilewski, Witold Pyrkosz, Danuta Rastawicka, Krzysztof Kołbasiuk, Henryk Talar, Ilona Kuśmierska, Marek Obertyn, Joanna Pacuła, Marta Żak, Liliana Głąbczyńska, Andrzej Baranowski, Maciej Bormiński, Wojciech Zagórski

FORTYNBRAS SIĘ UPIŁ, reżyseria i adaptacja: Janusz Kukuła (73:40)

Obsada: Piotr Fronczewski, Krzysztof Wakuliński, Stanisław Brudny, Krzysztof Gosztyła, Andrzej Chyra, Wiktoria Gorodeckaja, Mariusz Bonaszewski, Kazimierz Kaczor, Sławomir Pacek, Tomasz Marzecki, Marcin Troński, Andrzej Mastalerz, Adam Ferency, Jarosław Gruda, Krzysztof Banaszyk

PODWÓRKO – ŚWIAT, reżyseria: Janusz Głowacki (49:48)

Obsada: Olena Leonenko, Rafał Grząka, Andrzej Lewiński

ANTYGONA W NOWYM YORKU, reżyseria: Janusz Kukuła (54’)

Obsada: Marcin Troński, Krzysztof Gosztyła, Marian Opania, Magdalena Cielecka, Tomasz Marzecki, Kazimierz Wysota

NOC Z WERTYŃSKIM, reżyseria: Janusz Głowacki (51:30)

Obsada: Olena Leonenko, Rafał Kulczycki

  • KINORETROSPEKTYWA  JANUSZA GŁOWACKIEGO prezentacja filmów powstałych na podstawie scenariuszy autora

Muzeum Miasta Gdyni, ul. Zawiszy Czarnego 1

BILLBOARD (95’)

Scenariusz: Janusz Głowacki, Łukasz Zadrzyński

Reżyseria: Łukasz Zadrzyński

Bohaterem filmu jest trzydziestoletni Kuba, pracownik jednej z agencji reklamowych, których dziesiątki pojawiły się w Polsce po upadku komunizmu. Wykonując swoje obowiązki, Kuba wpada w pasmo niezrozumiałych i przerażających wydarzeń. Zostaje zaplątany w brutalne morderstwo – nagle przekracza niewidzialną granicę, jaka oddziela zwykłe życie od ciemnej strony rzeczywistości. Staje się celem, na który poluje zorganizowany gang.

POLOWANIE NA MUCHY (104’)

Reżyseria: Andrzej Wajda

Włodek, niedoszły rusycysta, usunięty z uczelni po pięciu semestrach, jest szarym pracownikiem wielkiej księgarni. Zmęczony duszną atmosferą domu, gdzie w dwóch pokoikach mieszka z teściami, żoną i synem, wychodzi wieczorem z domu. Pretekstem jest kupno papierosów, prawdziwym powodem – potrzeba ucieczki od jazgotu telewizora, gderań teściowej, opowieści teścia i poganiania żony. Przypadkiem trafia do „Dziekanki”, przypadkiem poznaje piękną studentkę polonistyki, Irenę…

TRZEBA ZABIĆ TĘ MIŁOŚĆ (92’)

Reżyseria: Janusz Morgenstern

Magda i Andrzej nie dostali się na studia. Ona – rozpoczyna pracę w szpitalu jako salowa, aby zdobyć brakujące jej „punkty” i za rok ponownie zdawać na Akademię Medyczną, on – niedoszły student Politechniki przyjechał do Warszawy z Trójmiasta, i teraz chciałby rozpocząć życie z Magdą, ale nie może znaleźć pracy. Wchodząc w dorosłe życie, natrafiają na jego brutalność, bezwzględność, nieuczciwość osób dojrzałych. Bez sprzeciwu akceptują zastane układy obyczajowe. Po premierze filmu podkreślano, że jest to jeden z nielicznych polskich obrazów bez zbędnego moralizatorstwa i ubarwiania przedstawiających rzeczywistą sytuację młodych ludzi na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych.

REJS (65’)

Reżyseria: Marek Piwowski

Na pokład wycieczkowego statku pływającego po Wiśle dostaje się pasażer na gapę. Kapitan bierze go za nowego instruktora kulturalno-oświatowego, a pasażer z ochotą wciela się w tę rolę. Organizuje spotkanie zapoznawcze, podczas którego rodzą się inicjatywy wielu imprez i zabaw. Ich uczestnicy prezentują żenujący poziom, a „kaowiec” coraz bardziej upaja się swoją rolą i zyskuje sojuszników wśród pasażerów o instynktach organizatorskich i kierowniczych.

PSYCHODRAMA CZYLI BAJKA O KSIĘCIU  I KOPCIUSZKU WYSTAWIONA W ZAKŁADZIE DLA NIELETNICH DZIEWCZĄT W D.

film dokumentalny (28’)

Scenariusz: Marek Piwowski, Janusz Głowacki

Reżyseria: Marek Piwowski

Twórcy filmu penetrują psychikę ludzką metodą psychodramy. Nieletnie dziewczęta z zakładu poprawczego przygotowują przedstawienie Kopciuszka. Spektakl ma w istocie charakter psychodramy. Dziewczyny pochodzące z rozbitych i patologicznych rodzin są przedwcześnie dojrzałe i jednocześnie bardzo dziecinne. Kopciuszek w ich wykonaniu nabiera symbolicznego i dramatycznego znaczenia.

  • GŁOWACKI PRAPREMIEROWY – PERFORMANCE 

czytania sztuk niewystawianych dotąd w Polsce

Reżyseria: Józef Opalski

KĄCIK MIESZKANIOWY

obsada: Rafał Kowal, Maciej Wizner, Andrzej Redosz

SPACEREK PRZED SNEM

obsada: Agata Moszumańska, Mariusz Żarnecki

CHOINKA STRACHU

obsada: Szymon Sędrowski, Monika Babicka

24.11 godz. 16.00/60 min./ Mała Scena Teatru Miejskiego

  • DRAMATURGIA JANUSZA GŁOWACKIEGO – TROCHĘ TEATRU ( PRÓBA CAŁOŚCI)

Konferencja naukowa organizowana przy współpracy z Katedrą Kultury i Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego

Otwarcie wystawy „Janusz Głowacki Warszawa – New York”/ 19.11 godz. 12.30/ Biblioteka Główna Uniwersytetu Gdańskiego.

Konferencja  „bez granic”, w sensie szerokości i skali refleksji o teatropisaniu Głowackiego. W kręgu zainteresowania referentów leży Głowacki jako widz (teatralny). Głowacki w Warszawie – i Głowacki w Nowym Jorku. Jego teatr prapremier (pierwszych wykonań), ale i nowych odczytań. Szekspir Głowackiego (Fortynbras się upił) i Czechow Głowackiego (Czwarta siostra). Jego niekończące się psychodramy, a więc śmiech i trwoga, jak i świat zatruty (Polowanie na karaluchy). Jego fascynacje sportem (Mecz) oraz nieposkromione poczucie humoru (siła ekspansywna komizmu). Jednym słowem: jego żart, ironia i głębsze znaczenie w ujęciu kilkunastu referentów z całego kraju.

19.11 godz. 10.00-12.00 i 15.00-17.00/ Biblioteka Główna Uniwersytetu Gdańskiego, ul. Wita Stwosza 53, Gdańsk

20.11 godz. 10.00-13.00/Mała Scena Teatru Miejskiego

FESTIWALOWY PROJEKT EDUKACYJNY

Dramat w szkole

Wzorem ubiegłych lat, uczniowie gdyńskich liceów przygotowują krótkie spektakle, inspirowane jednym z pięciu dramatów zakwalifikowanych do finału V Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej oraz trailer o autorze dramatu.

Uroczysty finał projektu/pokaz konkursowych prezentacji: 16.11 godz.11.00-14.00/Duża Scena Teatru Miejskiego/ opieka artystyczna: Grzegorz Wolf, Mariusz Żarnecki

*warsztaty dramatopisarskie Ośmielanie wyobraźni

Koncepcja i prowadzenie warsztatów: Mateusz Pakuła

Wydaje mi się dość oczywiste, że nie da się nauczyć pisania dramatów, w ogóle tworzenia tzw. literatury pięknej. Celem prowadzonych przeze mnie warsztatów dramatopisarskich nie jest wyłożenie podstawowych zasad rzemiosła, ale pobudzenie wyobraźni, uruchomienie jej, czy też – i ten termin wydaje się najbardziej odpowiedni – jej „ośmielenie – Mateusz Pakuła.

Finał warsztatów dramatopisarskich: 16.11 godz.14.00/Duża Scena Teatru Miejskiego/ reżyseria: Grzegorz Wolf

R@PORT JAZZ

Chwile oczekiwania na spotkania z zespołami prezentowanych w ramach konkursu spektakli, wypełni muzyka. Z wielką otwartością, jak zawsze, trójmiejscy jazzmani przyjęli zaproszenie do wspólnego interpretowania polskiej rzeczywistości. Różne zespoły, różne style, różne pokolenia i jedna, wspólna percepcja świata – improwizacja i swing. Zagrają m.in.: piano – Artur Jurek/ Hubert Świątek, akordeon – Piotr Nadolski, saksofon – Przemek Dyakowski/ Darek Herbasz, bas – Piotr Kułakowski/ Janusz Mackiewicz.

Po każdym ze spektakli konkursowych rozmowy z realizatorami prowadzą: Jan Bończa Szabłowski i Łukasz Rudziński

Biuro Festiwalowe:

tel.: 058 660 59 22

sekretariat@teatrgombrowicza.art.pl

www.teatrgombrowicza.art.pl

www.gnd.art.pl