VIII Studencki Ogólnopolski Festiwal Teatralny „Kontestacje”, Lublin 22.-25.11.2012

22 LISTOPADA (CZWARTEK)

12.00 Teatr Widzenie (Lublin) – Wykład multimedialny Techniki aktorskie (SC)

Prowadzenie: Adam Bartoś

Wykład prezentujący elementy procesu twórczego Teatru Widzenie. W programie prezentacja filmów z treningu, improwizacji i etiud Teatru.

 

17.00 Czytelnia Dramatu (Lublin) – spektakl Wejście Smoka. Trailer (SW)

Czytelnia Dramatu prezentuje pierwszy pełnowymiarowy spektakl pod tytułem Wejście Smoka. Trailer będący adaptacją sztuki Mateusza Pakuły, jednego z najciekawszych polskich dramaturgów młodego pokolenia. Spektakl to zaskakująca tragi-komedia o przemocy, pop-kulturze, i tożsamości, której akcja rozgrywa się na planie… filmowym!

Występują: Ewelina Drzał, Grzegorz Fiałkiewicz, Bartosz Karcz, Justyna Kazek, Celestyna Kostrubiec, Małgorzata Krasowska, Ludwika Mroczkowska, Kacper Sulowski, Mateusz Źrebiec, Jan Żórawski.

Muzycy: Tadeusz Cieślak, Justyna Kazek, Damian Rychłowski, Maciej Wieżyński.

Kostiumy: Agnieszka Gurczyńska

Światło: Jarosław Figura

Konsultacje choreograficzne: Elżbieta Rojek

Multimedia: Piotr Lużyński

Głos z offu: Wojciech Grochowalski

Reżyseria: Daniel Adamczyk

 

18.30 Otwarcie wystawy fotografii: Teatr Widzenie (CF)

Fotografie: Paweł Królikowski, Adam Zuber, Joanna Dziaduszyńska

 

19.00 Mateusz Nowak (Lublin) Teatralność (SW)

Scenariusz i wykonanie: Mateusz Nowak

Reżyseria: Stanisław Miedziewski

Opracowanie dźwięku: Maciej Sierosławski

Zdjęcia: Marcin Moszyński

Spektakl na motywach fragmentów utworów: Bernarda Marie Koltesa, Łukasza Rippera i Michała Walczaka.

To znowu się zdarzyło. Kolejny raz ktoś ze splotu zwanego teatrem polskim obcesowo wyciąga jedną z nitek, aby uszyć z jej pomocą nowy, własny patchwork. Znów następuje negocjacja proporcji pomiędzy «własnym» a «cudzym», przeglądanie się w systemie zwielokrotnionych luster.

Grzegorz Kondrasiuk

 

20.00 Teatr Widzenie (Lublin) Czego oczekujesz ode mnie tej dzisiejszej nocy (SW)

Występuje: Edyta Madej

Muzyka: Joanna Dziaduszyńska

Scenariusz i reżyseria: Adam Bartoś

Monodram, którego tematem jest tęsknota, potrzeba bycia z bliską osobą. Wspomnienia
z dzieciństwa wywołują w bohaterce chęć spotkania. Poznaje mężczyznę i umawia się z nim
na spotkanie. Czego oczekujesz ode mnie tej dzisiejszej nocy? – to pytanie, które kieruje
do mężczyzny, ale też sama do siebie w poszukiwaniu rozwiązania. Czy jej tęsknota może stać
się rzeczywistością?

 

21.00 Koncert: Sekta Denta

Skład: Tadeusz Cieślak, Daniel Furtak, Łukasz Prokop, Michał Walas

Sekta Denta jest zespołem, który powstał na skutek przedziwnego kakofonicznego dysonansu pomiędzy ciszą i hałasem, czernią i bielą, chaosem i porządkiem.

 

22.00 After party – Model mag: diabel (SO)

 

23 LISTOPADA (PIĄTEK)

18.00 Czytelnia Dramatu (Lublin) – spektakl Wejście Smoka. Trailer (SW)

 

19.30 Elsner/ Pawełska/ Kapral (Poznań)

Tragedia w lumpeksie. Czyli opowieść o przeciętnym Polaku (i Polce) (SZ)

Kameralny projekt teatralny skupiający się na pojęciu statystycznego mieszkańca naszego kraju. Bogactwo materiałów źródłowych (raporty, sondaże, wyniki badań) w kontekście dynamiki przemian ostatnich lat, pozwala na zbudowanie intrygującego, nie da się ukryć, że bolesnego, choć w dużej mierze zabawnego portretu przeciętnego Polaka (i Polki). W krzywym zwierciadle prostych danych dostrzeżemy być może wiele niepokojących prawd, a może się z prawdą rozminiemy tak dalece, że trafimy na drugie dno?

Zespół: Agata Elsner, Kuba Kapral, Karolina Pawełska

Scenariusz i reżyseria: zespół

Opracowanie dźwiękowe: Jacek Kolasa

Głosy: Jacek Kolasa, Marcin Kęszycki

Kostiumy: w wyjątkowych cenach!

Produkcja: Scena Robocza – Centrum Rezydencji Teatralnej w Poznaniu

 

20.30 No Potatoes (Lublin) Improv Show (CF)

Grupa Improwizacji Teatralnej No Potatoes wykreowała się z prowadzonych w 2008 roku teatralnych Warsztatów Ekspresji Twórczej „Próba“ przy Centrum Kultury w Lublinie prowadzonych przez Przemysława Buksińskiego. Wydarzenia, które miały miejsce podczas tych warsztatów sprawiły, że postanowiliśmy zainwestować w całości w improwizację teatralną. Spektakle No Potatoes oparte są na kanadyjskim stylu improwizacji teatralnej, która uznana została za jedną z najatrakcyjniejszych scenicznie form Improv na świecie.

Zespół: Przemysław Buksiński, Kamil Choina, Łukasz Jemioła, Katarzyna Łyjak, Radosław Misztal, Adam Organista, Magdalena Piekarska, Anna Skorek

 

21.30 Delikates (Pisz) B 612 (SW)

Co dzisiejszy człowiek może zrobić z kawałkiem globu? Czy stworzy idealny świat jeśli pozbawiony jest marzeń? Czy odnajdzie własne odbicie? B 612 to podróż na planetę, na której zamieszkał bezduszny globalizm. Czy ta podróż zakończy się powodzeniem i czy ma jakikolwiek sens? Bo kim jest człowiek pozbawiony marzeń?

Wizualizacje: pani K.

Muzyka: Goodboy Khris, LordMich

Scenografia: Ewelina (sarna) Puścizna

Światała: Marcin Grodzicki

Pomoc techniczna: Małgorzata Meller

Reżyseria, scenariusz, występuje: Wiktor Malinowski

 

22.30 Panel dyskusyjny (CF)

 

24 LISTOPADA (SOBOTA)

 

15.00 Queer – aktywizm i praktyka artystyczna – Prezentacja Marty Ryczkowskiej (Fundacja Sztuki Performance) (SS)

 

16.00 NLG (No Logo Girls) (Warszawa) Need help fast – PREMIERA (SW)

 

Need help fast jest krzykiem słabości człowieka wchłoniętego przez kulturę masową. Spektakl pyta o miłość i przyjaźń – elementarne wartości ludzkie. Czy Doriana Grey’a będącego symbolem hedonistycznych wartości XIX wieku można porównać do współczesnego człowieka? Stawianie granic wygodnictwu i chciwości wydaje się dzisiaj niemożliwe, a postawa egocentryczna dominuje nad innymi cechami osobowości. Czy w takich warunkach potrafimy być ze sobą bezinteresownie blisko? Z kim dzisiaj chciałby zaprzyjaźnić się Kubuś Puchatek?

Reżyseria i choreografia: Kinga Boruń i Katarzyna Herc (Mróz)

Design: Jarek Jarecki

 

17.15 CHECKPOINT # 4 – performances w przestrzeniach „Chatki Żaka“

Checkpoint # 4 to kolejna odsłona spotkania artystek i artystów performance w sytuacji poza-instytucjonalnej. Spotkania mają charakter cykliczny i odbywają się w różnych miastach i różnych warunkach przestrzennych. Tym razem Checkpoint przywędruje do Lublina i ujawni się w nowej, trudnej do przewidzenia formie wystąpień kilku artystów performance. Będzie stanowił rodzaj artystycznego wirusa w ramach „Kontestacji”. Artyści obierają za bazę swojego działania „Chatkę Żaka“ i okoliczne jej przestrzenie – wybór będzie spontaniczny i intuicyjny, widzowie będą mogli natknąć się na sztukę w zaskakujących miejscach, daleko od teatralnej sceny. Twórcy wykorzystują rozmaite media i materie, kluczową rolę gra ich obecność, odczucie miejsca i chwili. Duch kontestacji rozprasza ich działania i intensyfikuje przestrzeń odbioru.

Zespół: Marta Bosowska (Poznań), Tomasz Drewicz (Poznań), Iga Gosiewska (Poznań), Anna Kalwajtys (Gdańsk), Karolina Kubik (Warszawa), Przemek Przepióra (Zielona Góra), Szuvarski 313 (Lublin)

Organizator: Fundacja Sztuki Performance

 

19.15 Mateusz Olszewski (Łódź) Novecento (SW)

Występuje: Mateusz Olszewski

Scenariusz: Mateusz Olszewski

Reżyseria: Marcin Brzozowski

Wspaniała opowieść o genialnym pianiście – samouku, przywoływana przez najbliższego przyjaciela – muzyka z okrętowego zespołu. W przestrzeni ograniczonej burtami statku znajdzie się miejsce dla pasji, muzyki, przyjaźni i marzeń. A wszystko to w klimacie jazzu lat dwudziestych XX wieku i transatlantyku pływającego między Ameryką i Europą. Mateusz Olszewski za spektakl Novecento otrzymał jedną z głównych nagród podczas Wrocławskich Spotkań Teatrów Jednego Aktora w październiku 2012 roku we Wrocławiu.

 

20.20 – 22.20 Tektura Ivent (Lublin) art.porn.horror – Piwnice Chatki Żaka

Żywa diorama nawiązująca do gabinetów strachu. Każdy widz będzie odbywał indywidualną podroż w najgłębsze zakamarki tabu, strachu i ludzkich koszmarów. Działanie planujemy przeprowadzić w piwnicach „Chatki Żaka“. W każdym z dostępnych tam pomieszczeń będzie odgrywana scena mrożąca krew w żyłach, budząca odrazę i wstyd. Spróbujemy się zmierzyć z granicami tolerancji i dobrego smaku.

 

20.25 Justyna Jasłowska (Lublina) Bye bye kitty – performas (SS)

Pewnego lata pojawił się w moim domu rudo-biały koteczek. Był rozpieszczany i dostawał ode mnie to, co najlepsze. Próby nauki chodzenia na smyczy nie powiodły się. Pozostała więc opcja kuwety i domowego trybu życia. Od tej pory kotek już nie opuścił domu. Wyjątkiem były podróże. Zabierałam oczywiście koteczka ze sobą. Ale nawet po pigułkach na uspokojenie i Aviomarinie w kotka wstępowała moc niezwykła, przerastająca ludzkie siły…

 

22.15 Kingdom of Curvy Fork (Goleniów) Kaszpirowski – Medytacja (SW)

Kaszpirowski – Medytacja to połączenie kabaretowych gagów z poważną literaturą, to zestawienie absurdalnych sytuacji życia z jego okrucieństwem…

Kingdom of Curvy Fork – Czasy świetności imperium przypadły na XV i pierwszą połowę XVI wieku. Państwo jednak istniało dużo wcześniej, niektórzy mędrcy powiadają, że istniało nawet przed samym stworzeniem świata. Charakterystyczną cechą obywateli KCF jest ich absurdalne podejście do rzeczywistości, pędzące z prędkością fotonu obrazy I dźwięki rozczepiają połączenia synaptyczne I pozostawiają w głowie pewne zakodowane informacje. Mędrcy Królestwa CF opowiadają historię całego wszechświata poczynając od stworzenia świata I człowieka a kończąc na marcepanowych tablicach rejestracyjnych które utrudniają oficerom policji odczytanie numeru identyfikacyjnego. Mędrcy ci są niczym nomenklatura binominalna, nie mogą istnieć osobno. Jeden z obywateli KCF w młodości uprawiał z sukcesami boks i podnoszenie ciężarów. Za osiągnięcia sportowe otrzymał tytuł Mistrza Sportu ZSRR. W 1962 roku ukończył Państwowy Instytut Medyczny w Winnicy ze specjalizacjami „lekarz psychiatra” i „lekarz psychoterapeuta”. Następnie przez 25 lat pracował jako lekarz wszpitalach psychiatrycznych. W 1987 roku został psychoterapeutą radzieckiej kadry narodowej w podnoszeniu ciężarów – pogratulujmy mu.

Występują: Dominik Murach, Piotr Nykowski, Maciej Ratajczyk, Daniel Parol Żmudziński

 

23.00 Panel dyskusyjny

 

25 LISTOPADA (NIEDZIELA)

 

16.00 „Bedesten” – videodokumentacja z festiwalu w Antakyi w Turcji (SS)

Uczestnikami festiwalu byli między innymi: Paweł Korbus, Emrah Gökdemir, Agata Bielska, Kenan Nuraydın, Seda Sağbas, Agata Miloch, Kolektyw A77

 

18.00 GTWPL – Ewelina Drzał (Lublin) Iloraz PREMIERA (SW)

Ile twarzy ma człowiek? Ile osobowości kryje jego świadomość, a ile pozostaje przed nim ukrytych? Czy/jak interakcja z innymi ludźmi/przedmiotami/miejscami wpływa na nasze zachowanie? Kiedy jesteśmy szczerzy (wobec siebie) i czy kiedykolwiek znaleźliśmy w sobie ten stan. Tancerka podejmuje próbę zmierzenia się z tymi pytaniami. Zastanawia się nad zbiorem ludzkich zachowań. Czy kobieta w każdej interakcji pozostawia cząstkę siebie, czy tworzymy się na nowo?

Ewelina Drzał

Od stycznia 2006 roku tancerka-solistka w Grupie Tańca Współczesnego Politechniki Lubelskiej (GTWPL). Kreowała postaci w spektaklach prezentowanych przez GTW PL na licznych festiwalach i konferencjach tanecznych oraz teatralnych: „piejo, dziobio, gdaczo” (chor.: Hanna Strzemiecka); „Continue” (chor.: Anna Żak, premiera 2006 r.); „clear/n” (chor. Anna Żak, premiera w 2007 r.); „Hydrogen bond” (chor. Sosana Marcelino, premiera w 2008 r.), „stadium. etap I” (chor. Anna Żak, premiera w 2008 r.), „opium” (chor. Anna Żak, premiera 2010) „Pieśń z Pieśni” (libretto: Jan Kondrak; ruch sceniczny: Anna Żak, 2009); widowisko „4 Pory Roku- Metamorfozy Lubelskie” (choreografowie: Cecil Pegaz, Anna Żak, Ryszard Kalinowski, Wojciech Kaproń); spektakl „Macondo” Teatru Gestu z Rzeszowa (chor: Marta Bury, premiera 2008). Obecnie tworzy również także własne choreografie m.in. „cut”. W 2011 roku rozpoczęła współpracę z Teatrem im.Ch.H Andersena w Lublinie przy spektaklu „Królowa Śniegu” (główna rola – postać Gerdy) w choreografii Katarzyny Aleksander-Kmieć, który był prezentowany w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego dla Dzieci „Little Ladies, Little Gentlemen” w stolicy Turcji, Ankarze. Wzięła udział w prestiżowym projekcie „Bodies in urban spaces” / „Ciała w przestrzeni miejskiej” zrealizowanym w Lublinie według idei i koncepcji Willi Dornera z Austrii.

Tańczyć zaczęła w wieku 4 lat w zespołach form nowoczesnych oraz ludowych oraz baletowych w Rzeszowie. Następnie zajęła się tańcem współczesnym, zgłębiając technikę na licznych warsztatach w całej Polsce oraz czynnie uczestnicząc w lekcjach GTWPL pod kierunkiem Anny Żak. W listopadzie 2006 roku ukończyła instruktorski kurs kwalifikacyjny z dziedziny tańca współczesnego. Uczyła tańca klasycznego, współczesnego, moden jazz i jazzowego zarówno dzieci jak i młodzież na licznych warsztatach. Aktualnie w technice tańca współczesnego prowadzi najstarszą grupę zespołu dziecięco-młodzieżowego „Rytm” – „Em6”. Jest nauczycielem prowadzącym projektu edukacyjnego „Myśl w ruchu” realizowanego w Lublinie.

W 2012 z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru Ewelinie Drzał została wręczona Nagroda Kulturalna Marszałka Województwa Lubelskiego „za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony dóbr kultury.

Koncepcja i choreografia: Ewelina Drzał

Taniec: Ewelina Drzał

Muzyka: Zoviet France, Daxa Braxa, Coma

 

18.30 CHECKPOINT # 4 – performances w przestrzeniach „Chatki Żaka”

 

20.00 Czytelnia Dramatu Potęga spódnicy Marleny Hermanowicz (SW)

Reżyseria: Ilona Zgiet

Marlena Hermanowicz (ur. 1989) dyrektorka artystyczna Teatru Bezpańskiego w Rudzie Śląskiej, reżyserka, dramatopisarka, scenarzystka. Jest laureatką wielu konkursów dramaturgicznych i dramatopisarskich o zasięgu ogólnopolskim. Jej „Potęga spódnicy” została wyłoniona w 2011 roku w półfinale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, jednego z najbardziej prestiżowych konkursów dramaturgicznych w Polsce.

Czytelnia Dramatu to projekt teatru Scena 21 działającego w ACK UMCS „Chatka Żaka”, który ma na celu popularyzowanie współczesnego tekstu dramatycznego poprzez publiczne czytania performatywne najnowszych dramatów polskich, przez spotkania z ich autorami i dyskusje na temat kondycji dramatu polskiego.

 

21.00 Panel dyskusyjny oraz spotkanie z Marleną Hermanowicz (CF)

 

22.00 After Party