Wrocław - w oczekiwaniu na porno i sandacza balatońskiego o północy

Wrocław – w oczekiwaniu na porno i sandacza balatońskiego o północy

Przez pierwsze dziesięć miesięcy 2015 roku teatralne newsy napływały równomiernie z różnych stron Polski, ale burzliwa końcówka należała do Wrocławia, na który zwrócone zostały – trochę wręcz siłą – oczy całego kraju. To, co będzie lub czego nie będzie robić na scenie Teatru Polskiego podczas premiery Śmierci i dziewczyny para z Czech, zawładnęło umysłami Polaków, którzy postanowili bronić swojej racji albo jakiejkolwiek racji. Z dużej chmury spadł na deski teatru wspaniały spektakl w reżyserii Eweliny Marciniak, który obok Wycinki Krystiana Lupy – tu już bez skandalizującej otoczki – rozjaśnił w minionym roku teatralnym blaskiem stolicę Dolnego Śląska.

Szczęśliwie zdążyłam zainteresować się miejscowymi wydarzeniami teatralnymi nieco wcześniej, niż zrobiła to krucjata różańcowa, dzięki czemu nie umknęły mojej uwadze inne, ważne i udane premiery. Teatr Muzyczny Capitol mógł pochwalić się w minionym roku kolejną imponującą superprodukcją wystawiając Trzech Muszkieterów. Dużym sukcesem tego teatru okazały się także realizowane comiesięcznie Improwizacje – aktorskie zmagania z improwizowaną formą pod czujnym okiem i artystyczną inicjatywą Agaty Dudy-Gracz – oraz muzyczne spotkania pod hasłem Nut Ferment.

Z kolei we Wrocławskim Teatrze Współczesnym największy rozgłos zyskała premiera Końca świata w Breslau na podstawie powieści Marka Krajewskiego, ale na uwagę zasługuje także dużo skromniejsza propozycja tego teatru – cykl przedstawień realizowanych w ramach akcji Teatr w ciemnościach, który obejmował trzy spektakle: Dziwny pasażer, Wyspy Galapagos. Król Dawid oraz Odejście Głodomora.

Cieszy również fakt, że powstają wciąż nowe, ciekawe inicjatywy, jak chociażby projekt Novy Ruch Teatr, który skupia artystów z zamiłowaniem do pantomimiczno-tanecznych form ekspresji, i który w 2015 roku zaproponował kilka bardzo interesujących projektów.

Katarzyna Mikołajewska, Teatralia Wrocław
Internetowy Magazyn "Teatralia", numer 157/2016

fot. K. Mikołajewska