Święto alternatywności! (Nocne Teatralia Strachy)

Święto alternatywności! (Nocne Teatralia Strachy)

Nocne Teatralia Strachy to festiwal ukazujący różne oblicza sztuk alternatywnych, rozpoczynając od pokazów tanecznych przez improwizację teatralną aż po teatr formy. W czasie trzech wrześniowych dni okolice krośnieńskiego rynku zamieniają się w duże centrum kultury.

Festiwal organizowany jest przez grupę wolontariuszy – prawdziwych pasjonatów, ludzi, którzy startowali bez żadnego wsparcia instytucjonalnego. Artystyczne stowarzyszenia przy swojej działalności napotykają trudności związane, na przykład, z brakiem sali prób czy profesjonalnej sceny, na której mogliby wystąpić. Tym cenniejsza zatem jest ich twórczość, powstająca z chęci artystycznego spełnienia i rozwoju.

Festiwal otworzył niezwykle nastrojowy koncert krakowskiej formacji So Flow. Wydarzenie wprowadziło festiwalowiczów w dość ciekawe, przyjemne soulowo-nu-jazzowe klimaty. Zespół czerpie inspiracje z tradycji jazzowych, jednak nie boi się eksperymentować, dodając do nich swoje autorskie sample. Ma również niezwykle charyzmatyczną wokalistkę, która potrafiła zaczarować krośnieńską publiczność. Kolejnym mocnym i ciekawym wydarzeniem pierwszego dnia festiwalu był Teatr Ognia w wykonaniu s.tr.a.c.h.-u oraz Grupy Kanciarze. Rewelacyjne akrobacje tancerzy z różnego rodzaju palącymi się przedmiotami nie jeden raz zmroziły krew w żyłach widzów. Wiele ciekawych i trudnych kombinacji zostało nagrodzonych gromkimi brawami, co jest w pełni zasłużone – podczas występu można było ujrzeć nawet połykacza ognia zionącego niczym smok wawelski.

Jednym z najciekawszych wydarzeń drugiego dnia przeglądu była improwizacja Krótkie formy w wykonaniu grupy To Mało Powiedziane. Opolski zespół podarował mi to, co zawsze lubiłam w tego rodzaju grze teatralnej – nieprzewidywalność. Wielkim atutem improwizacyjnych spotkań z publicznością jest czynny udział widzów, którzy często mają wpływ na rozwój scenicznej akcji. To wszystko wymaga od aktorów niesamowitej elastyczności i niczym nieskrępowanej wyobraźni. Co więcej, jest źródłem wielu arcykomicznych sytuacji, które kończą się salwami śmiechu. Improwizatorzy nie mieli łatwego zadania – publiczność kreowała zarówno bardzo orientalne i ciekawe światy, jak i postaci, artyści jednak wybrnęli z niego w świetnym stylu.

Po opanowaniu wywołanego śmiechem bólu brzucha trzeba było wrócić z Cechu Rzemiosł Różnych na krośnieński rynek, gdzie w Podcieniach uczestnicy festiwalu wzięli udział w Tangu dla Krosna. Piękna muzyka i energetyczne, pełne namiętności tango w wykonaniu Leszka Mikołajczyka i Justyny Wysockiej stworzyło  interesujące widowisko z pogranicza performansu i teatru. Dość szybko do zawodowych tancerzy dołączyli widzowie i brakło miejsca do tanecznych ewolucji.

Trzeci dzień festiwalowego święta okazał się nie lada gratką dla wielbicieli teatru tańca. Pojawiła się możliwość zobaczyć interesujący spektakl Research w wykonaniu Teatru Tańca Dekompresja z Krakowa. Rewelacyjna była w tym przypadku nie tylko sprawność fizyczna tancerzy, ale przede wszystkim to, w jaki sposób skonstruowana została choreografia  i specyficzna przestrzeń taneczna: dużą podłogę do tańca ustawiono niemalże pod kątem prostym do sceny. To utrudniało tancerzom wykonywanie kolejnych figur, a jednocześnie sprawiało wrażenie odrealnienia.

Teoria względności w wykonaniu Teatru Nikoli stanowiła interesujące i mocne zakończenie festiwalowych dni. Najciekawszy jest fakt, iż to właśnie widzowie poprzedniej edycji festiwalu zdecydowali, że chcą ponownie zobaczyć w Krośnie spektakl tej grupy. Pantomima w wykonaniu krakowskich aktorów przeplatała się z elementami teatru formy. Była pełna komicznych, ciekawych sytuacji – moment, w którym aktorka operuje olbrzymim cyrklem czy animuje ryby. Stanowiła również ciekawy komentarz otaczającej rzeczywistości, ukazując, że większość sytuacji, w których się znajdujemy, można rozpatrzeć z kilku punktów widzenia.

Wszyscy krośnianie i festiwalowicze poszukujący orzeźwienia mogli skorzystać ze stoiska z darmową lemoniadą, przy którym nie raz dało się słyszeć zażarte dyskusje o teatralnych wydarzeniach. Film Roszada (reż. Jakub Sawicki) nieco przybliżył sylwetki młodych organizatorów festiwalu – pasjonatów, którzy zadbali o to, by Nocne Teatralia Strachy po raz ósmy opanowały Krosno. Filmowi twórcy pokazali kulisa, a także radość procesu tworzenia. Uzupełnieniem licznych teatralnych propozycji były filmy. Jeden z nich, Mankament (reż. Michał Turlewicz), jest pełny ciekawego spojrzenia i ukazuje prawdopodobną sytuację. Oto widzimy młodą kobietę, która lekkomyślnie pomaga mężczyźnie łapiącemu stopa – przeplatają się tu dwie rzeczywistości. Reżyser i realizatorzy zostawiają scenariusz lekko niedomkniętym – widz musi sam zdecydować o tym, jaki był finał tej historii. Kulawi z kolei to opowieść o dwóch chłopakach: każdy z nich usiłuje wykonać jedną czynność, która mu nie wychodzi. Jeden chciałby nauczyć się klaskać, a drugi się zabić. Gdy spotykają się wzajemnie, niedoszły samobójca uczy drugiego nieosiągalnej dla niego czynności. Z jakim skutkiem? W końcu każdy z bohaterów osiąga upragniony cel.

Festiwalowe prezentacje sztuk wizualnych to nie tylko filmy. W czasie Nocnych Teatraliów można było również obejrzeć liczne wystawy prac plastycznych i zdjęć oraz wziąć udział w interesujących spotkaniach z twórcami z Krosna i okolic. Wszystko to stanowiło o mocy festiwalu, który polecam wszystkim mieszkańcom Podkarpacia.

 

Anna Petynia, Teatralia Rzeszów
Internetowy Magazyn „Teatralia”, numer 150/2015

 

Nocne Teatralia Strachy w Krośnie, 10-12 września 2015

Koncert zespołu So Flow, Kraków

wokal: Karolina Teernstra

piano, synth: Michał Marczak

mpc:Mateusz Czajka

bas: Mateusz Mazurkiewicz

gitara: Artur Starżyk

perkusja: Michał Pamuła

 

Teatr Ognia

Teatr s.tr.a.c.h., Grupa Kanciarze, Krosno

Teatr Ognia

reżyseria, scenografia, muzyka: Alicja Moskal, Krzysztof Sajdak

obsada: Daria Dudek, Oliwia Kafel, Gabriela Kościelniak, Marcin Łącki, Aleksandra Mierosławska, Alicja Moskal, Mateusz Paczosa, Monika Pelczar, Krzysztof Sajdak, Natalia Such, Jakub Worwa

 

Teatr s.tr.a.c.h., KrosnoFilm

Roszada

reżyseria. Jakub Sawicki

zdjęcia i montaż: Gabriela Kłopot, Łukasz Kłopot, GaLop Productions

produkcja: Stowarzyszenie Teatr s.tr.a.c.h.

 

 

Teatr Improwizacji To Mało Powiedziane, Opole

Krótkie formy

Teatr Improwizacji To Mało Powiedziane, Opole

reżyseria i scenariusz: publiczność i zespół

muzyka: Przemysław Ozga

obsada: Tadeusz Jaśkiewicz, Piotr Węglarz, Daniel Mazurczak, Bartłomiej Śliwiński, Joanna Żygadło, Przemysław Ozga, Lena Wieczorek

Tango dla Krosna – Milonga na Podcieniach

wykonawcy: Justyna Wysocka, Leszek Mikołajczyk, grupa warsztatowa

instruktorzy, opieka merytoryczna i artystyczna: Justyna Wysocka, Leszek Mikołajczyk

 

Film Kulawi

reżyseria: Michał Turlewicz

scenariusz: Michał Turlewicz, Patryk Kalinowski

muzyka: Daniel Malchar, Maciej Sajur

zdjęcia: Paweł Romański

dźwięk: Łukasz Kozak

produkcja: Michał Turlewicz

obsada: Mateusz Deskiewicz, Maciej Sajur

 

Film Mankament

reżyseria: Michał Turlewicz

scenariusz: Patryk Kalinowski, Michał Turlewicz

muzyka: Aleks Polak, Sebastian Mac

zdjęcia: Piotr Januszkiewicz, Tomasz Odziemek

produkcja: Maciej Makuła, Deliria Kfulturia

muzyka: Aleks Polak, Sebastian Mac

obsada: Małgorzata Goździk, Antoni Milancej, Michał Wojciula

produkcja: Michał Turlewicz

 

Research

Teatr Tańca Dekompresja, Kraków

Research

reżyseria i scenariusz: Bartek Serowik

scenografia i choreografia: Bartek Serowik

obsada: Agnieszka Muczyń, Bernadetta Zwierowska, Katarzyna Krzysztofek, Krzysztof Szopiński, Grzegorz Polański

Teatr Nikoli, Kraków

Teoria Względności

Teatr Nikoli, Kraków

reżyseria i scenariusz: Mikołaj Wiepriew, Michail Milmeister

ruch sceniczny: Mikołaj Wiepriew, Dominika Jucha

obsada: Mikołaj Wiepriew, Dominika Jucha, Oliwia Kafel

na zdjęciu: Teoria względności, fot. Nina Przybylska

 

Anna Petynia – ur. 16 września 1988 w Przemyślu. Absolwentka informacji naukowej i bibliotekoznawstwa ze specjalizacjami: kultura czytelnicza i medialna oraz teatrologia na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Publikowała w wielu gazetach studenckich, m.in. „Ofensywie”, „Głosie Humanisty” czy „5Ścianie”. Od stycznia 2008 w redakcji „Teatraliów”. Nie tylko relacjonuje lubelskie i rzeszowskie życie teatralne, lecz także współtworzy gazety („Fora Nova”, „Na stronie”) na festiwalach teatralnych.