Rozruszać Bomont (Footloose)

Rozruszać Bomont (Footloose)

Świat, w którym prawo zabrania tańczyć, jest pozbawiony polotu;  uniemożliwia człowiekowi zabawę i swobodną ekspresję. Tak właśnie dzieje się  Bomont, w którym toczy się akcja klasycznego już broadwayowskiego musicalu z 1998 roku.

Ren McCormak (Maciej Zaruski) przeprowadza się z Chicago do małego miasteczka wraz z matką (Magdalena Szcześniewska) z powodu rozwodu rodziców. Przez swoją buntowniczą naturę, czy też może przez doświadczenie wielkomiejskiego życia, chłopak sprawia wiele problemów, szczególnie przedstawicielom starszego pokolenia. Ren poznaje Ariel (Joanna Rybka) – córkę pastora – której brat wraz z przyjaciółmi zginął w wypadku samochodowym podczas powrotu z imprezy. To wydarzenie spowodowało wprowadzenie zakazu tańca. McCormak postanawia jednak nie poddawać się panującym zasadom i wraz z rówieśnikami walczy o jego zniesienie. Choć dialog międzypokoleniowy okazuje się niełatwą sprawą, ostatecznie Ren przywraca mieszkańcom Bomont świat muzyki, tańca i radości.

Footloose w reżyserii Jerzego Jana Połońskiego to musicalowa opowieść o młodzieńczym buncie i konflikcie pokoleń, o stracie i o miłości, o zamknięciu na dialog i o szukaniu porozumienia, o próbach znalezienia poczucia bezpieczeństwa w zakazach i poza nimi. Spektakl porusza także trudne kwestie dotyczące choćby przepracowania żałoby po śmierci dziecka. Mieszkańców Bomont nie można ocenić w sposób kategoryczny i jednoznaczny – każdy z bohaterów doświadcza pewnego rodzaju pustki, którą stara się zapełnić na różne sposoby. Wszystkie pragnienia i zachowania postaci, ich radości i rozczarowania ubrane są w piosenkowo-taneczną formę, która porusza, wywołuje uśmiech na twarzy i zachwyca wykonaniem.

W poznańskim Footloose można usłyszeć znane szerokiej publiczności, choćby z wersji filmowej z 1984 roku, utwory w tłumaczeniu Małgorzaty Ryś: Footloose (Wrzuć luz), Holding out for a Hero (Chcę bohatera), Almost Paradise (To jest prawie raj) czy Let’s Hear It For the Boy (Niech żyje chłopak mój). Zarówno przekład oryginalnych piosenek, jak i ich wykonanie prezentują się na bardzo wysokim poziomie. Nie lada wyzwaniem było niewątpliwie przygotowanie choreografii dla tak wielu artystów na niewielkich rozmiarów scenę Teatru Muzycznego, jednak także w tej kwestii twórcy podołali wyzwaniu. Stworzony pod kierunkiem Ewy Adamskiej-Porczyk taniec był kwintesencją tytułowego luzu. Jego żywiołowość objęła całą przestrzeń sceny, tylko z pozoru wymykając się niemal spod kontroli. Połoński niezwykle trafnie dobrał aktorów – każdy z nich nadał granej przez siebie postaci niepowtarzalny charakter, współtworząc ten niezwykły pokaz talentów i umiejętności teatralnych, wokalnych oraz tanecznych.

Footloose paradoksalnie mierzy się z problematyką niezrozumienia tańca i jego zakazywania środkami bez wątpienia tanecznymi. Jest to spektakl, który ma moc kreowania na scenie oraz na widowni atmosfery pełnej zabawy i luzu, przeplatanej chwilami refleksji, wzruszenia, zadumy. Bomont ostatecznie okazuje się światem, w którym wygrywa dialog, jedność i radość.

Anna Nadstazik, Teatralia Poznań
Internetowy Magazyn „Teatralia”, numer 264/2018

Teatr Muzyczny w Poznaniu
Dean Pitchford, Walter Bobbie, Tom Snow
Footloose
reżyseria: Jerzy Jan Połoński
tłumaczenie: Małgorzata Ryś
scenografia: Mariusz Napierała
muzyka: Jakub Kraszewski
kostiumy: Mariusz Napierała
choreografia: Ewelina Adamska-Porczyk
obsada: Maciej Zaruski (Ren McCormack), Joanna Rybka (Ariel Moore), Maciej Ogórkiewicz (Wielebny Shaw Moore), Anita Urban (Vi Moore), Łukasz Brzeziński (Willard Hewitt), Małgorzata Chruściel (Rusty), Krzysztof Suszek (Chuck Cranston), Magdalena Szcześniewska (Ethel McCormack), Katarzyna Tapek (Wendy Jo), Denisa Jarczak (Urleen), Bartek Sołytsiak (Travis), Grzegorz Maślanka (Bickle), Agnieszka Wawrzyniak (Lulu Warnicker), Jarosław Patycki (Wes Warnicker), Seweryn Wieczorek (Trener Roger Dunbar), Patryk Kośnicki (kowboj Bob), Włodzimierz Kalemba (dyrektor Harry Clark), Anna Lasota (Eleonora Dunbar), Przemysław Łukaszewicz (policjant), Ozgur Fenercioglu (Lyle)
premiera: 21 kwietnia 2018

fot. R. Lak

Anna Nadstazik, studentka filologii polskiej na UAM, rocznik 1996, z „Teatraliami” związana od 2018 roku.