Magia instrumentów (W krainie Czarodziejskiego fletu)

Magia instrumentów (W krainie Czarodziejskiego fletu)

Libretto i muzyka z Czarodziejskiego fletu – słynnej opery Wolfganga Amadeusza Mozarta – stają się inspiracją do powstania magicznego spektaklu dla najmłodszych. Opera Wrocławska zabiera dzieci do świata Tamina i Paminy – krainy kolorów oraz dźwięków, w której klasyczne arie w wykonaniu charyzmatycznych bohaterów zyskują współczesny wydźwięk i bajkową oprawę. W przedstawieniu wykorzystano piękną scenografię i bajeczne kostiumy, wykreowany świat zaprasza do opery najmłodszych, sprawia, że dla wielu ten pierwszy raz w jej przestrzeni jest wyjątkowy, a sam spektakl zrozumiały.

Uwspółcześniona inscenizacja operowa W krainie Czarodziejskiego fletu w reżyserii Beaty Redo-Dobber staje się okazją, by zachęcić młodych widzów do sięgania po zbiory muzyki klasycznej. Opowieść o księciu Taminie (Aleksander Zuchowicz), który wyrusza w podróż, by uratować ukochaną, księżniczkę Paminę (Hanna Sosnowska), zdaje się doskonałą bazą dla przedstawienia dedykowanego dzieciom.

Charakterystyczni bohaterowie, zabawne dialogi i zachwycająca scenografia – to wszystko sprawia, że familijny spektakl zyskuje na baśniowej otoczce. Magii inscenizacji dodaje wykorzystanie migoczących w ciemności, fantazyjnych rekwizytów oraz projekcji multimedialnych autorstwa Natalii Dobber. Tłem akcji są między innymi kwiaty, gwiazdy i motyle.

Wrota do bajkowego świata otwiera przed widzami ptasznik Papageno (Tomasz Rak), towarzyszący królewiczowi. Mężczyzna wychodzi do widzów i zaprasza ich do czarodziejskiej krainy, w której pasmu różnych przygód towarzyszą muzyczne występy. Arie dostosowano do najmłodszych odbiorców spektaklu – są wykonywane w języku polsku, co ułatwia dzieciom zrozumienie kontekstu. Papageno zwraca się bezpośrednio do widowni – niczym konferansjer zaznajamia maluchów z tajnikami funkcjonowania teatru. Bohater porównuje sceniczny świat do pudełka czekoladek – kluczowym elementem scenografii jest prostopadłościan, z początku przypominający dużych rozmiarów bombonierkę.

Uwagę zwracają kolorowe i cudaczne kostiumy, przy ich użyciu Zofia de Ines decyduje się na wyeksponowanie uczuciowych związków między postaciami. Na efektowne kreacje Tamina i Paminy składają się migoczące srebrem elementy garderoby oraz fantazyjnie uczesane długie, jasne włosy – podobne stroje i fryzury sugerują wieź między bohaterami, a także czynią ich bardziej surrealistycznymi i magicznymi. Papageno i Papagena (Aleksandra Borkiewicz) mają na sobie barwne peruki oraz fikuśne stylizacje – zbliżone stylem i kolorystyką kostiumy podkreślają, że para jest sobie przeznaczona. Władczyni królestwa (Maria Rozynek-Banaszak) wyłania się z góry i prezentuje słynną „Arię Królowej Nocy” w wyjątkowej, bo zajmującej prawie całą scenę, sukni.

Przedstawienie W krainie Czarodziejskiego fletu traktowane jest przez twórców jako swego rodzaju „wstęp do opery” – dla wielu młodych odbiorców będzie pierwszym tego typu spektaklem, jaki zobaczą. Autorzy stawiają przede wszystkim na zrozumiałe partie i śmieszne dialogi. W efekcie powaga, kunszt oraz wirtuozeria zwalniają miejsce zabawie i rozrywce, a sama opera zyskuje w ten sposób nowych miłośników.

Angelika Szubert, Teatralia Wrocław

Internetowy Magazyn "Teatralia", numer 194/2017

Opera Wrocławska

Wolfgang Amadeusz Mozart

W krainie Czarodziejskiego fletu

dyrygent: Przemysław Fiugajski

reżyseria i inscenizacja: Beata Redo-Dobber

scenografia i kostiumy: Zofia de Ines

reżyseria świateł: Maciej Igielski

projekcje multimedialne: Natalia Dobber

obsada: Josef R. Drechny, Aleksander Zuchowicz, Hanna Sosnkowska, Tomasz Rak, Aleksandra Borkiewicz, Maria Rozynek-Banaszak, Ewa Majcherczyk, Dorota Dutkowska, Jadwiga Postrożna, Igor Stroin, Edward Kulczyk, Marek Paśko, Helena Czech, Alisa Polovnikova, Marika Klarman

premiera: 12 lutego 2017

fot. materiały Opery Wrocławskiej

Angelika Szubert – absolwentka historii sztuki i dziennikarstwa. Estetka, miłośniczka surrealizmu i teatru dramatycznego.